Coronavirus and Divine Justice and its Relation to the Issue of Natural and Moral Evil

Document Type: Takhasosi

Author

Assistant Professor and Faculty Member of Al-Mustafa International University

025/p-l.2020.5051

Abstract

The existence of evil in the universe has always occupied the human mind, including the religious who seek a philosophy that does not contradict the attributes of a wise and just God. The deniers also find this issue a good refuge for atheism, and at any time, with the emergence of a new evil, they attack the beliefs of the religious and cause suspicion or irreligion of some. On the other hand, the emerging corona virus can be an example of a natural evil or even a moral evil, and the answers given to the problem of evil can also be the answer to this virus. Corona, like other phenomena in the universe, is an integral part of nature and follows natural laws like floods and earthquakes, and since the earth is man's best habitat and man can be perfect on this planet, so anything There is butter, no it is more than shish; Hence, God has allowed it to enter with a formative will.
Accordingly, in the present study, in addition to the answers given through the response to the natural and moral villain, an attempt was made to use; Some obvious benefits of the corona virus were also mentioned, and the non-contradiction of the existence of such a virus with divine justice was proved.

Keywords

Main Subjects


      1.  قرآن کریم.
      2.  اکبرزاده، حوزان (1383). مسئله شر از دیدگاه جی ال مکی و فلاسفه اسلامی. حکمت سینوی. شماره25-24: 78-53.
      3.  پیترسون، مایکل. هاسکر، ویلیام. رایشنباخ، بروس. و دیوید بازینجر (1376). عقل و اعتقاد دینی. ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: انتشارات طرح نو.
      4.  تورانی، اعلی. و معصومه عامری (1391). مسئله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا. حکمت اسراء. دوره5. شماره2 (پیاپی14): 153-121.
      5.  سهروردی، شهاب الدین (1383). حکمة الاشراق. ترجمه سید جعفر سجادی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
      6.  جعفری، محمد تقی (1372). تجلیل شخصیت خیام. چاپ3. تهران: انتشارات مؤسسه کیهان.
      7.  حسینی، سیده زهرا. آتشگر، کریم. و نرگس نظرنژاد (1395). مسئله شر از دیدگاه جان هیک. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی). دوره48. شماره96: 63-41.
      8.  الحمصی، سدید الدین (1412). المنقذ من التقلید. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
      9.  خرازی، سید محسن (1373). بدایة المعارف فی شرح عقائد الإمامیة. چاپ4. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
   10.  خلیل، الجر (1973). معجم موسوعی للجمیع لاروس. پاریس: مکتبة لاروس.
   11.  الخوری،سعید (1374). اقرب الموارد. تهران: دار الأسوة للطباعة والنشر.
   12.  رستمی، یدالله (1393). خدا و مسئله شر (درد و رنج). فلسفه دین. دوره11، شماره4 (پیاپی21): 758-741.
   13.  سعیدی مهر، محمد (1376). دادورزی و تقریری نو از مسئله شر. نقد و نظر. شماره11-10: 213-198.
   14.  سنجری، غلامعلی (1390). مسئله منطقی شر از دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلانتینگا. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
   15.  صدرالمتألهین شیرازی، صدر الدین محمد (1370). شرح اصول کافی. بتصحیح محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
   16.  صدرالمتألهین شیرازی، صدر الدین محمد (1383). اسفار اربعه. ترجمه محمد خواجوی. تهران: انتشارات مولی.
   17.  طباطبایی، سید محمد حسین (1426). نهایة الحکمة. چاپ12. قم: مؤسسة نشر الإسلامی.
   18.  طباطبایی، سید محمد حسین (1350). اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
   19.  طوسی، خواجه نصیر الدین (1363). روضة التسلیم. بتحقیق ولادیمیر ایوانف. تهران: انتشارات جامی.
   20.  طوسی،خواجه نصیر الدین (1386). شرح الإشارات والتنبیهات. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
   21.  مصباح یزدی، محمد تقی (1379). آموزش فلسفه. تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل.
   22.  مطهری، مرتضی (‌1373). مجموعه آثار (7). چاپ3. تهران: انتشارات صدرا.
   23.  ملکیان، مصطفی (شماره797). جزوه کلام جدید. قم: کتابخانه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
   24.  هیک، جان(1376). فلسه دین. ترجمه بهزاد سالکی. تهران: انتشارات الهدی.