Opportunities for Cyberspace; A Religious-Educational Approach

Document Type: Takhasosi

Authors

1 Msc Student of Educational Technology/ Allameh Tabataba'i University

2 Assistant Professor, Department of Educational Technology/ Allameh Tabataba'i University

Abstract

The use of cyberspace as a pervasive technology has many effects on different aspects of human life and its positive and negative effects depend on using opportunities and making the right decisions against the threats of this space, hence the lack of cybersecurity literacy. The disadvantages of it are far greater than the positive aspects, so neglecting cyberspace opportunities has become a threat. Therefore, a strategic approach should be taken to optimize the use of cyberspace. A strategic approach is to examine both the strengths and weaknesses of a subject.
In this regard, the main purpose of this article is to explore the opportunities of cyberspace with an educational-religious approach and to achieve this goal by studying the features and strengths of cyberspace using library method.
The most prominent cybersecurity opportunities in education are increased access to content, digital libraries, distance learning, e-learning, and virtual education, which are opportunities to promote religious instruction in virtual learning classes. Religious Concepts, Virtual Training of the Holy Quran, Launching a Virtual Mosque Cultural and Promotional Activities Club, Launching a Digital Mosque Library, Providing Multimedia Religious Assertions and Religious Plans, Answering Questions and Answers, and Creating groups in cyberspace to hold races Quranic students' qat can be used.
Also, in order to make the most of these opportunities, it is necessary to increase the level of literacy of parents and coaches with students, and to provide ongoing and appropriate training on recognizing the pitfalls and opportunities for parents, educators and students. It is essential because awareness and focus on cybersecurity opportunities will overcome its disadvantages.

Keywords

Main Subjects


  1. افتخاری، اصغر (1394). مزایا و معایب ورود دین به فضای مجازی. اطلاعات حکمت و معرفت. سال10.  شماره3: 32-29.
  2. پاکپور، یونس. داداش ­زاده، محمد رضا. و حسن فانیدپور (1388). اصول طراحی مواد آموزشی مبتنی بر رسانه­ های دیجیتال. چهارمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی آموزش الکترونیک. تهران: دانشگاه علم و صنعت.
  3. توسنر، پل امرسون. و هری گونارتو (1394). مرجعیت دینی و اخلاق در عصر اینترنت. ترجمه محمد حسینی ناظمی. اطلاعات حکمت و معرفت. سال10. شماره3: 22-16.
  4. جی هکت، روزالیند آی (1394). دین و اینترنت. ترجمه میترا سرحدی. اطلاعات حکمت و معرفت. سال10. شماره3: 12-8.
  5. دلواری، مهدی (1394). ماهیت فضای مجازی و جایگاه دین (گفتگو با سعیدرضا عاملی). اطلاعات حکمت و معرفت. سال10. شماره3: 7-5.
  6. دهقان نیری، فاطمه (1395). فضای مجازی بسترساز ترویج دین. گروه ایرنا مقاله.
  7. عابدینی، آزاده (1395). ارزیابی کتابخانه های دیجیتال حوزوی در اینترنت. ره آورد نو. شماره57: 71-67.
  8. فان زونن، لیسبت. و اولیور کروگر (1394). نگاهی به رویکردها و روش مطالعه دین در اینترنت. ترجمه علی اخلاقی.اطلاعات حکمت و معرفت. سال10. شماره3: 15-13.
  9. کمبل، هاید (1394). بررسی ارتباط بین دین آفلاین و آنلاین در جامعه شبکه ای. ترجمه لیلا شیخ. ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت. سال10. شماره3: 39-33.
  10. هوور، استوارت (1394). فضای سوم دین دیجیتالی. ترجمه شهربانو الهی فرد. اطلاعات حکمت و معرفت. سال10. شماره3: 28-23.
  11. پورتال اینفونگاره (1396). تهدیدات و فرصت های فضای مجازی: http://infonegareh.ir
  12. پورتال اتاق خبر (1396). چگونگی تبدیل تهدیدات فضای مجازی به فرصت های مجازی: http://otaghkhabar24.ir
  13. پورتال جام جم آنلاین (1396). بازخوانی تعاملات و تقابلات فضای مجازی و ادیان (گفتگو با سید سعیدرضا عاملی)http://jamejamonline.ir
  14. پورتال مسیر مجازی (1396). فعالیت در فضای مجازی از نگاه حجت الاسلام قرائتیhttp://masiremajazi.ir