Virtual Social Networks, A tool to Improve the Quality of the Teaching-Learning Process

Document Type: Takhasosi

Authors

1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University (Bojnourd Branch)

2 MA/ Educational Management, Islamic Azad University (Bojnourd Branch)

Abstract

Major advances in information technology have transformed many micro and macro concepts to the extent that the constraints and problems of social systems can be overcome by the role of information technology creation.
One of the areas in which information technology has played an important role is learning; information technology has - in recent years - taken a careful look at improving the efficiency of science education in schools and universities and is a major step in changing the way it is conducted. Has taught in ways that have evolved concepts such as e-learning or web-based learning and have sought to develop group learning, teaching knowledge-based human beings to enhance the human knowledge pool, and providing a solid foundation for the realization of the science community. Building the country's future infrastructure is taking effective steps. Accordingly, technology-based learning takes place through information technology tools in a virtual environment.
The present study uses a descriptive-analytical method and by studying library resources, searching for literature and learning concepts and using social networks and components of e-learning system, constructivist and e-learning approach, interactions, comparative learning, traditional education Has studied e-learning and its advantages and disadvantages.

Keywords

Main Subjects


  1. اسلامی، مروارید (1391). بررسی شبکه ­هایاجتماعی و تأثیرات آن­ها برابعاد مختلف زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران.
  2. بردبار، حامد و مجتبی حسینی فرد (1388). یادگیری الکترونیک؛ پارادایم جدید یادگیری. راهبرد انجمن پردیس قم دانشگاه تهران. سال2. شماره3: 151-133.
  3. پارسا، محمد (1357). نظریه ­های یادگیری آموزش. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت معلم.
  4. صائمی، حسن. فتحی واجارگاه، کوروش. عطاران، محمد و احمدعلی ابری فروغی (1394). عوامل بازدارنده و راهبردهای بکارگیری شبکه اجتماعی برای تدریس و یادگیری مؤثر در آموزش. پژوهش در برنامه ­ریزی درسی. دوره12. شماره44: 14-1.
  5. صفاریان، سعید. فلاح، وحید وسید حمز میرحسینی (1389). مقایسه تأثیر آموزش به کمک نرمافزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. سال1. شماره2: 36-21.
  6. صلامی، غلامرضا. کدیور، پروین و لیلا چراغ ملایی (1393). استفاده از شبکه­ های اجتماعی مجازی در آموزش- فرصت ­ها و چالش ­ها. اندیشه های نوین تربیتی. دوره10. شماره3: 51-29.
  7. گریسون، دی­رندی و تری اندرسون (1950). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. ترجمه محمد عطاران. تهران: انتشارات مؤسسه توسعه فناوری آموزشی هوشمند.
  8. محمدی، مهدی و عباس اناری ­نژاد (1390). بررسی تأثیر دانش نرم افزاری، میزان کاربرد شخصی و نگرش معلمان به اثربخشی فاوا در تدریس بر احساس اعتماد به نفس آنان در کاربرد فاوا در تدریس. مطالعات برنامه درسی. دوره6. شماره21: 122-101.
  9. مهرمحمدی، محمود (1383). بازاندیشی مفهوم و مدلول انقلاب آموزشی در عصر اطلاعات و ارتباطات. مجموعه مقالات برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران :انتشارات آییژ.