1Assistant Professor / University of Science and Education Quran
2Master of Translation English and Graduate Student / Bojnourd Quranic Sciences College
Receive Date: 30 July 2017,
Revise Date: 15 September 2017,
Accept Date: 21 October 2017
Abstract
عصر حاضر مواجه با بسیاری از رسانه های جمعی و البته فضاهای مجازی با تنوع و قابلیت های گوناگون است. ارتباط گرفتن در دهکده جهانی اکنون و تبادل نظر و در کنار آن ارائه فرهنگ ها و تبلیغات غلط و غرض ورزانه درباره جناح، گروه، اشخاص و به طور خاص دین، بسیار رایج و قابل دسترس است. آنچه که همیشه مورد هجمه و آسیب بوده است، فرهنگ و متن اصلی دین و باورهای الهی است که در فضای مجازی نیز دستخوش آسیب و تبلیغات ضد دین شده است. عرفان های نوظهور، پدیده داعشیسم و بسیاری از شبکه ها و گروه های شبهدین با تغییر ظاهر و پوسته دین آن را به صورتی دیگر به جهانیان- مخصوصاً- جوانان نشان دادهاند، و در این میان هجمه و آسیبی که به دین اسلام وارد می کنند، قابل توجه است؛ در چنین وضعیتی، فضای مجازی باید بتواند با راهاندازی شبکه ها، گروه ها و لینک های صحیح ترویج فرهنگ اسلام و ارائه صحیح از تفاسیر و منابع قرآنی، چهره واقعی دین مبین را نشان داده و همزمان با تبلیغات ضد دینی مبارزه کند. پژوهش حاضر تلاش نموده است ابتدا با بیان آسیب های وارده به فرهنگ و باور مذهبی از طریق شبکه های اجتماعی و خطرات آن برای نسل جوان، روش برخورد با چنین فضاهایی را تبیین نموده و سپس با ارائه راهکارهای مناسب، تبلیغ صحیح دین در این فضاها را ارائه و روش صحیح استفاده از این فضا در راستای فرهنگ دینی را به جوانان آموزش دهد.
روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی
Authors [Persian]
علی آهنگ1; سیده فرناز اتحاد2
1استادیار/ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی و دانشجوی کارشناسی/ دانشکده علوم قرآنی بجنورد
Abstract [Persian]
عصر حاضر مواجه با بسیاری از رسانه های جمعی و البته فضاهای مجازی با تنوع و قابلیت های گوناگون است. ارتباط گرفتن در دهکده جهانی اکنون و تبادل نظر و در کنار آن ارائه فرهنگ ها و تبلیغات غلط و غرض ورزانه درباره جناح، گروه، اشخاص و به طور خاص دین، بسیار رایج و قابل دسترس است. آنچه که همیشه مورد هجمه و آسیب بوده است، فرهنگ و متن اصلی دین و باورهای الهی است که در فضای مجازی نیز دستخوش آسیب و تبلیغات ضد دین شده است. عرفان های نوظهور، پدیده داعشیسم و بسیاری از شبکه ها و گروه های شبهدین با تغییر ظاهر و پوسته دین آن را به صورتی دیگر به جهانیان- مخصوصاً- جوانان نشان دادهاند، و در این میان هجمه و آسیبی که به دین اسلام وارد می کنند، قابل توجه است؛ در چنین وضعیتی، فضای مجازی باید بتواند با راهاندازی شبکه ها، گروه ها و لینک های صحیح ترویج فرهنگ اسلام و ارائه صحیح از تفاسیر و منابع قرآنی، چهره واقعی دین مبین را نشان داده و همزمان با تبلیغات ضد دینی مبارزه کند. پژوهش حاضر تلاش نموده است ابتدا با بیان آسیب های وارده به فرهنگ و باور مذهبی از طریق شبکه های اجتماعی و خطرات آن برای نسل جوان، روش برخورد با چنین فضاهایی را تبیین نموده و سپس با ارائه راهکارهای مناسب، تبلیغ صحیح دین در این فضاها را ارائه و روش صحیح استفاده از این فضا در راستای فرهنگ دینی را به جوانان آموزش دهد.
Keywords [Persian]
دین اسلام، روش های تبلیغ، تبلیغ ضد دینی، فضای مجازی
References
قرآن کریم.
نهج البلاغه.
افتخاری، علی اصغر؛ (1377)، سیره تبلیغی پیامبر اکرم، تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
شرفی، حسین؛ (1393)، تبلیغ دینی، شاخصه ها و بایسته ها، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
عاملی، سید سعید رضا؛ (1385)، هویت های فرهنگی قدیم و جدید: رمزگشایی تمدنی و معماری سنتی- مدرن و ملی- فراملی مهستان، دین و ارتباطات، شماره 30: 46-7.
فضل الله، محمد حسین؛ (1384)، گام هایی در راه تبلیغ، ترجمه احمد بهشتی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
کاویانی آرانی، محمد؛ (1392)، روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
محمد قاسمی، حمید؛ (1385)، اصلاح و افساد از منظر داستان های قرآن کریم، تهران: انتشارات معناگرا.
معین، محمد؛ (1364)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
مطهری، مرتضی؛ (1394)، نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، قم: انتشارات صدرا.
موظف رستمی، محمد علی؛ (1391)، نقش فضای مجازی و سایبر در برنامه ریزی فعالیت های فرهنگی مسجد، کرج: انتشارات پرهیب.
نصر، صلاح؛ (1387)، جنگ روانی، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، انتشارات سروش.
هالستی، کی. جی؛ (1372)، تبلیغات و نقش آن در سیاست خارجی، ترجمه حسین حسینی، مجموعه مقالات تبلیغات و جنگ روانی، تهران: پژوهشکده علوم دفاعی- استراتژیک دانشگاه امام حسین.
Oxford Advanced Learner's; (2000), Dictionary, New York: Oxford University Press.