• Home
  • Browse
    • Current Issue
    • By Issue
    • By Author
    • By Subject
    • Author Index
    • Keyword Index
  • Journal Info
    • About Journal
    • Aims and Scope
    • Editorial Board
    • Editorial Staff
    • Publication Ethics
    • Indexing and Abstracting
    • Related Links
    • FAQ
    • Peer Review Process
    • News
  • Guide for Authors
  • Submit Manuscript
  • Reviewers
  • Contact Us
 
  • Login ▼
    • Login
    • Register
  • Persian
Home Articles List Article Information
  • Save Records
  • |
  • Printable Version
  • |
  • Recommend
  • |
  • How to cite Export to
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • Share Share
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
Pure Life
Articles in Press
Current Issue
Journal Archive
Volume Volume 6 (2019)
Volume Volume 5 (2018)
Issue Issue 16
Issue Issue 15
Issue Issue 14
Issue Issue 13
Volume Volume 4 (2017)
Volume Volume 3 (2016)
Volume Volume 2 (2015)
Volume Volume 1 (2015)
Ahang, A., Ettehad, S. (2018). روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی. Pure Life, 5(14), 33-60.
Ali Ahang; Seyyede Farnaz Ettehad. "روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی". Pure Life, 5, 14, 2018, 33-60.
Ahang, A., Ettehad, S. (2018). 'روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی', Pure Life, 5(14), pp. 33-60.
Ahang, A., Ettehad, S. روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی. Pure Life, 2018; 5(14): 33-60.

روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی

Article 2, Volume 5, Issue 14, Summer 2018, Page 33-60  XML PDF (842 K)
Document Type: Takhasosi
Authors
Ali Ahang 1; Seyyede Farnaz Ettehad2
1Assistant Professor / University of Science and Education Quran
2Master of Translation English and Graduate Student / Bojnourd Quranic Sciences College
Receive Date: 30 July 2017,  Revise Date: 15 September 2017,  Accept Date: 21 October 2017 
Abstract
عصر حاضر مواجه با بسیاری از رسانه­ های جمعی و البته فضاهای مجازی با تنوع و قابلیت ­های گوناگون است. ارتباط گرفتن در دهکده جهانی اکنون و تبادل نظر و در کنار آن ارائه فرهنگ­ ها و تبلیغات غلط و غرض ­ورزانه درباره جناح، گروه، اشخاص و به­ طور خاص دین، بسیار رایج و قابل دسترس است. آن­چه که همیشه مورد هجمه و آسیب بوده است، فرهنگ و متن اصلی دین و باورهای الهی است که در فضای مجازی نیز دستخوش آسیب و تبلیغات ضد دین شده است.
عرفان­ های نوظهور، پدیده داعشیسم و بسیاری از شبکه ­ها و گروه­ های شبه­دین با تغییر ظاهر و پوسته دین آن را به ­صورتی دیگر به جهانیان- مخصوصاً- جوانان نشان داده­اند، و در این میان هجمه و آسیبی که به دین اسلام وارد می­ کنند، قابل توجه است؛ در چنین وضعیتی، فضای مجازی باید بتواند با راه­اندازی شبکه ­ها، گروه­ ها و لینک­ های صحیح ترویج فرهنگ اسلام و ارائه صحیح از تفاسیر و منابع قرآنی، چهره واقعی دین مبین را نشان داده و همزمان با تبلیغات ضد دینی مبارزه کند.
پژوهش حاضر تلاش نموده است ابتدا با بیان آسیب­ های وارده به فرهنگ و باور مذهبی از طریق شبکه ­های اجتماعی و خطرات آن برای نسل جوان، روش برخورد با چنین فضاهایی را تبیین نموده و سپس با ارائه راهکارهای مناسب، تبلیغ صحیح دین در این فضاها را ارائه و روش صحیح استفاده از این فضا در راستای فرهنگ دینی را به جوانان آموزش دهد.
Keywords
دین اسلام; روش های تبلیغ; تبلیغ ضد دینی; فضای مجازی
Main Subjects
Religion and Cyberspace
Article Title [Persian]
روش های تبلیغ دین اسلام و جلوگیری از تبلیغ ضد دینی در فضای مجازی
Authors [Persian]
علی آهنگ1; سیده فرناز اتحاد2
1استادیار/ دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
2کارشناس ارشد مترجمی زبان انگلیسی و دانشجوی کارشناسی/ دانشکده علوم قرآنی بجنورد
Abstract [Persian]
عصر حاضر مواجه با بسیاری از رسانه­ های جمعی و البته فضاهای مجازی با تنوع و قابلیت ­های گوناگون است. ارتباط گرفتن در دهکده جهانی اکنون و تبادل نظر و در کنار آن ارائه فرهنگ­ ها و تبلیغات غلط و غرض ­ورزانه درباره جناح، گروه، اشخاص و به­ طور خاص دین، بسیار رایج و قابل دسترس است. آن­چه که همیشه مورد هجمه و آسیب بوده است، فرهنگ و متن اصلی دین و باورهای الهی است که در فضای مجازی نیز دستخوش آسیب و تبلیغات ضد دین شده است.
عرفان­ های نوظهور، پدیده داعشیسم و بسیاری از شبکه ­ها و گروه­ های شبه­دین با تغییر ظاهر و پوسته دین آن را به ­صورتی دیگر به جهانیان- مخصوصاً- جوانان نشان داده­اند، و در این میان هجمه و آسیبی که به دین اسلام وارد می­ کنند، قابل توجه است؛ در چنین وضعیتی، فضای مجازی باید بتواند با راه­اندازی شبکه ­ها، گروه­ ها و لینک­ های صحیح ترویج فرهنگ اسلام و ارائه صحیح از تفاسیر و منابع قرآنی، چهره واقعی دین مبین را نشان داده و همزمان با تبلیغات ضد دینی مبارزه کند.
پژوهش حاضر تلاش نموده است ابتدا با بیان آسیب­ های وارده به فرهنگ و باور مذهبی از طریق شبکه ­های اجتماعی و خطرات آن برای نسل جوان، روش برخورد با چنین فضاهایی را تبیین نموده و سپس با ارائه راهکارهای مناسب، تبلیغ صحیح دین در این فضاها را ارائه و روش صحیح استفاده از این فضا در راستای فرهنگ دینی را به جوانان آموزش دهد.
Keywords [Persian]
دین اسلام، روش های تبلیغ، تبلیغ ضد دینی، فضای مجازی
References
  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. افتخاری، علی اصغر؛ (1377)، سیره تبلیغی پیامبر اکرم، تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
  4. امیرحسینی، خسرو؛ مخاطب، محمد؛ (1384)، مهارت ­های اساسی زندگی اجتماعی- اخلاقی: (مبانی، اصول و تکنیک ­های آموزشی)، تهران: انتشارات عارف کامل.
  5. بشیر، حسن؛ (1387)، تعامل دین و ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
  6. حلبی شافعی، ابوالفرج نور‌الدین على؛ (1427)، السیرة الحلبیة، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  7. شرفی، حسین؛ (1393)، تبلیغ دینی، شاخصه ­ها و بایسته ­ها، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
  8. عاملی، سید سعید رضا؛ (1385)، هویت­ های فرهنگی قدیم و جدید: رمزگشایی تمدنی و معماری سنتی- مدرن و ملی- فراملی مهستان، دین و ارتباطات، شماره 30: 46-7.
  9. فضل ­الله، محمد حسین؛ (1384)، گام ­هایی در راه تبلیغ، ترجمه احمد بهشتی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
  10. کاویانی آرانی، محمد؛ (1392)، روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  11. محمد قاسمی، حمید؛ (1385)، اصلاح و افساد از منظر داستان­ های قرآن کریم، تهران: انتشارات معناگرا.
  12. معین، محمد؛ (1364)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
  13. مطهری، مرتضی؛ (1394)، نهضت ­های اسلامی در صد ساله اخیر، قم: انتشارات صدرا.
  14. موظف رستمی، محمد علی؛ (1391)، نقش فضای مجازی و سایبر در برنامه­ ریزی فعالیت­ های فرهنگی مسجد، کرج: انتشارات پرهیب.
  15. نصر، صلاح؛ (1387)، جنگ روانی، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، انتشارات سروش.
  16. هالستی، کی. جی؛ (1372)، تبلیغات و نقش آن در سیاست خارجی، ترجمه حسین حسینی، مجموعه مقالات تبلیغات و جنگ روانی، تهران: پژوهشکده علوم دفاعی- استراتژیک دانشگاه امام حسین.
  17. Oxford Advanced Learner's; (2000), Dictionary, New York: Oxford University Press.
Statistics
Article View: 456
PDF Download: 179
Home | Glossary | News | Aims and Scope | Sitemap
Top Top

Journal Management System. Designed by sinaweb.