Methods of Propagating Islam and Preventing Anti-Religious Propaganda in Cyberspace

Document Type: Takhasosi

Authors

1 Assistant Professor / University of Science and Education Quran

2 Master of Translation English and Graduate Student / Bojnourd Quranic Sciences College

Abstract

The present era is faced with many mass media and of course virtual spaces with a variety of capabilities and capabilities. Communicating in the global village now and exchanging it, along with presenting false and biased cultures and propaganda about factions, groups, individuals and in particular religion, is very common and accessible. What has always been the cause of harm is the original culture and text of religion and beliefs that have been subjected to cyberbullying.
Emerging mystics, the phenomenon of Da'ishism, and the many networks and pseudo-groups that have changed the appearance and layout of religion have shown it in a different way to the world - especially to the youth, and in the meantime, to the damage done to Islam, It is noteworthy; in such a situation, cyberspace should be able to show the true face of the religion and to fight anti-religious propaganda while launching the right networks, groups and links to promote Islamic culture and presenting the Qur'anic interpretations and sources correctly. .
The present study has tried to explain how to deal with such spaces by first explaining the damage done to culture and religious belief through social networks and its dangers to the younger generation and then by providing appropriate solutions to propagate religion in these spaces. Present and teach young people the correct way to use this space in line with religious culture.

Keywords

Main Subjects


  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. افتخاری، علی اصغر؛ (1377)، سیره تبلیغی پیامبر اکرم، تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
  4. امیرحسینی، خسرو؛ مخاطب، محمد؛ (1384)، مهارت ­های اساسی زندگی اجتماعی- اخلاقی: (مبانی، اصول و تکنیک ­های آموزشی)، تهران: انتشارات عارف کامل.
  5. بشیر، حسن؛ (1387)، تعامل دین و ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
  6. حلبی شافعی، ابوالفرج نور‌الدین على؛ (1427)، السیرة الحلبیة، بیروت: دار الکتب العلمیة.
  7. شرفی، حسین؛ (1393)، تبلیغ دینی، شاخصه ­ها و بایسته ­ها، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
  8. عاملی، سید سعید رضا؛ (1385)، هویت­ های فرهنگی قدیم و جدید: رمزگشایی تمدنی و معماری سنتی- مدرن و ملی- فراملی مهستان، دین و ارتباطات، شماره 30: 46-7.
  9. فضل ­الله، محمد حسین؛ (1384)، گام ­هایی در راه تبلیغ، ترجمه احمد بهشتی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
  10. کاویانی آرانی، محمد؛ (1392)، روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  11. محمد قاسمی، حمید؛ (1385)، اصلاح و افساد از منظر داستان­ های قرآن کریم، تهران: انتشارات معناگرا.
  12. معین، محمد؛ (1364)، فرهنگ فارسی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
  13. مطهری، مرتضی؛ (1394)، نهضت ­های اسلامی در صد ساله اخیر، قم: انتشارات صدرا.
  14. موظف رستمی، محمد علی؛ (1391)، نقش فضای مجازی و سایبر در برنامه­ ریزی فعالیت­ های فرهنگی مسجد، کرج: انتشارات پرهیب.
  15. نصر، صلاح؛ (1387)، جنگ روانی، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، انتشارات سروش.
  16. هالستی، کی. جی؛ (1372)، تبلیغات و نقش آن در سیاست خارجی، ترجمه حسین حسینی، مجموعه مقالات تبلیغات و جنگ روانی، تهران: پژوهشکده علوم دفاعی- استراتژیک دانشگاه امام حسین.
  17. Oxford Advanced Learner's; (2000), Dictionary, New York: Oxford University Press.