Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 PhD Student in Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

2 Associate Professor in Department of Educational Technology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran

025/p-l.2018.351

Abstract

One of the most widely used areas of ethics is ethics in technology-based environments or information technology ethics, which has become a necessity in recent years with the advent of virtual social networks. This research intends to apply the ethics of technology in the context of virtual social networks by using Razavi teachings; Especially that paying attention to the life style of Ahl al-Bayt (PBUH) and establishing their behavior and lifestyle - especially the life style of Imam Reza (PBUH) - can help man to reach the desired moral model and adopt the correct way of life and also to achieve Guide the ideal life. The method of this research is of the applied type in which an attempt was made to first collect the materials by library method, and to analyze them by descriptive-analytical method; Then, by extracting the documents, hadiths and narrations in question, they are classified in the research and the materials are extracted by referring to sources such as dissertations, articles and authoritative books, and the materials related to the research title are described, and then the teaching. The ethics of technology based on the Razavi tradition has been extracted in the context of social networks. In this research, the emphasis is on the most important dimensions of technology ethics, which has tried to use Razavi ethical teachings to teach these dimensions in the context of virtual social networks. The findings showed that the most important dimensions of technology ethics are social etiquette and privacy. Reliance on these dimensions is reduced; At the same time, it took advantage of the capabilities of virtual social networks in this area.

Keywords

Main Subjects

1-      قرآن کریم.
2-      تمیمی آمدی، عبدالواحد‌بن محمد.، (1366)، غرر الحکم و دررالکلم، قم: دفتر تبلیغات اسلامى.
3-      اسپاروهاک، آنی.، هیلد، یسانی، (1392)، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیازهای آموزشی ویژه، ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و الهه ولایتی، تهران: انتشارات آوای نور.
4-      باقری، خسرو.، (1390)، نگاهی دوباره بر تربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
5-      بهشتی، سعید.، رشیدی، شیرین.، اصول تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام رضا، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 21 (18) 1392: 67-51.
6-      پوری، احسان.، (1389)، بررسی نقش و تأثیر فیسبوک بر شکل­ گیری شبکه­ های اجتماعی از دیدگاه متخصصان، پایان­ نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران- مرکز.
7-      ثقه الاسلامی، علیرضا.، اکبری، مجید.، جوادی، محسن، اخلاق فناوری اطلاعات مبتنی بر رهیافت موجبیت ­گرایی فناورانه، اخلاق در علوم و فناوری، سال9، 4 (1393): 10-1.
8-      چاوشی روح الله.، رحمتی، حسینعلی.، ثقه الاسلامی، علیرضا.، ملاحظات اخلاقی درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات، نقد کتاب اخلاق، علوم تربیتی و روانشناسی، ۱ (1394): 188-164.
9-      حائری کرمانی، حسین.، (1386)، هشتاد و هشت کلام از هشتمین امام به هشت زبان، مشهد: بنیاد پژوهش ­های اسلامی آستان قدس رضوی.
10-    حسینی، محمد مصطفی.، مدیریت در شبکه‌های اجتماعی، رهاورد نور، 31 (1389): 49-40.
11-    خاقانی ­زاده، مرتضی.، ملکی، حسن.، عباسی، محمود.، ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی، راهبردهای آموزشی، 3 (1389): 99-93.
12-    راغب اصفهانی. حسین.، (1375)، المفردات فی الفاظ القرآن، تهران: انتشارات مرتضوی.
13-    زارعی زوارکی، اسماعیل.، قربانی، حمید رضا.، تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر یادگیری زبان انگلیسی دانش‌آموزان، فناوری آموزش و یادگیری، دوره1، 3 (1394): 36-23.
14-     زارعی زوارکی، اسماعیل.، مؤمنی، اکبر.، قاسم­ تبار، عبدالله.، (1392)، مبانی نظری و علمی کاربرد اینترنت در فرایند تدریس و یادگیری، تهران: انتشارات آوای نور.
15-     سلحشوری، احمد.، حدود و ثغور تربیت اخلاقی، تربیت معنوی و تربیت دینی، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2 (1390): 56-41.
16-     صدوق، ابوجعفر محمد.، (1404)، عیون أخبار الرضا، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
17-     صمدی، معصومه.، دوایی، مهدی.، اقبالیان، طاهره.، مبانی، اصول و روش­های تربیت اخلاقی در سیره پیامبر و اهل بیت، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 16 (1391): 64-37.
18-     عابدی، رها.، (1394)، طراحی شبکه­ های اجتماعی مجازی جهت تضعیف رفتارهای ضد اجتماع موجود در محیط برخط، همایش ملی شبکه ­های اجتماعی مجازی: بستری برای آموزش و یادگیری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
19-     عطاردی قوچانی، عزیزالله.، (1387)، راویان امام رضا در مسند الرضا، قم: مؤسسه فرهنگی و اطلاع­رسانی تبیان.
20-     عیاشی، محمدبن مسعود.، (1380)، تفسیر عیاشی، تهران: مکتبة العلمیة الإسلامیة.
21-      قمی، شیخ عباس.، (1373)، منتهی الآمال، قم: انتشارات هجرت.
22-      کلینی، محمدبن یعقوب.، (1377)، الکافی،قم: مؤسسه انتشاراتی حضرت ولی­عصر.
23-      محدث نوری، میرزا حسین.‌، (1408)، مستدرک الوسائل ومستنبط المسائل، بیروت: مؤسسه آل­البیت:.
24-      محمدی ری­ شهری، محمد.، (1375)، میزان الحکمة، قم: دار الحدیث.
25-      مصباح یزدی، محمد تقی.، (1394)، اخلاق در قرآن، قم: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى.
26-      مکارم شیرازی، ناصر.، دیگران.، (1374)، تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
27-      میرمحمدی، فریده.، اخلاق اجتماعی از منظر امام رضا، رشد آموزش اجتماعی، 15 (1) 1390: 17-14.
28.   Annas, j., Ethics and Morality, Encyclopedia of ethic,          1 (1991): 329-331.
29-  Baran, B., Facebook as a Formal Instructional Environment, British Journal of Education, 2010: 146-149.
30-  Bosch, T., Preez, A., Using Online Social Networking for Teaching and Learning: Facebook Use at the University of Cape. South African Journal for Communication Theory and Research, 2009: 200-285.
31-  Brandstrom, Camilla., (2011), Using the Internet in Education-Strengths and Weaknesses, Queens University.
32-  Gulbaharm Y., Current State of Usage of Social Media for  Education: Case of Turkey, Journal of Social Media Studies, 1(1) 2014: 53-69.
33-  Kietzmann, J., Hermkens, K., McCarthy, I., Silvestre, B., Social Media? Get Serious! Understanding the Functional Building Blocks of Social Media, Business Horizon, 54(3) 2011: 241-251.
34-  Krämer, N., Winter, S., The Relationship of Self-Esteem, Extraversion, Self-Efficacy and Self-Presentation Within Social Networking Sites, Journal of Media Psychology, 20(3) 2008: 106-116.
35-  Li, Yan., Yingju, Yan., Qiang, Deng., Robert, H., Privacy Leakage Analysis in Online Social Networks, Research Collection School Of Information Systems, 49 (2015): 239-254.
36-  Prez, T., Araiza, M., Using Facebook for Learning: A Case Study on the Perception of Students in Higher Education, Social and Behavioral Sciences, 2013: 3259-3267.
37-  Roblyer, M., McDaniel, M., Webb, M., Herman, J., Witty, J., Findings on Facebook in Higher Education: A Comparison of College Faculty and Student Uses and Perceptions of Social Networking Sites, The Internet and Higher Education, 2010: 134-140.
38-  Selwyn, N., Faceworking: Exploring Students’ Education Related Use of Facebook, Learning, Media and Technology, 2009: 157-174.
39.  Tadeu, P., Joana, L., Social Network in Education: A Mathematical Pilot Test. Social and Behavioral Sciences, 2014: 2409-2418.
40.  Wang, Q., Woo, H., (2008), New Educational Technology, New York: Nova Science Publishers, 183-199.
41.  Webster dic, Online, 2008.
42.  Young, K., Ties, Social Networks and the Facebook Experience, International Journal of Emerging Technologies and Society, 2011: 20-34.