Document Type : REVIEW PAPER
Authors
1 Ph.D. Student in Department of Psychology, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Psychology Department, Research Institute of Hawzeh and University, Qom, Iran
3 Associate Professor in Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
Abstract
Choosing a lifestyle has many effects on life, so that on the one hand it can build Islamic civilization, and on the other hand, it will waste all of one's talents. The purpose of this study was to investigate the impact of cyberspace on lifestyle that was analyzed by descriptive-analytic method and by gathering data from theories and ideas left to study the effects of cyberspace on lifestyle and then analyze the data. According to the purpose of the study, it was discussed. The results show that cyberspace - directly and indirectly - has a profound effect on users 'lifestyles, since the main designers in cyberspace are self-promoters of the western lifestyle and the main purpose is to mark users' beliefs. Therefore, the Western lifestyle - despite its prosperity and level - contains profound challenges that do not represent a bright future. In the meantime, the expansion of monotheistic thinking in cyberspace seems to be the only way to dismantle the worn-out roots of the Western lifestyle, since the divine and Islamic lifestyle has shaped the monotheistic orbit of cyberspace, providing a platform for personal and social growth and excellence. It takes every effort and effort to revive and rebuild this important thing. At the end of the study, it has been suggested that given the profound and pervasive impact of cyberspace on lifestyle - in different functional dimensions of the individual - addressing this issue will be of particular interest to cyberspace policymakers, the Supreme Council of Cyberspace, and professors of religious content propaganda, To be.
Keywords
Main Subjects
1- قرآن کریم.
2- بیانات مقام معظم رهبری، http://farsi.khamenei.ir/
3- آتش پور، سید حمید.، جنتیان، سمیرامیس.، (1382)، روانشناسی رفتار مصرف کننده، تهران: نشر روزآمد.
4- بیدی، فاطمه.، (1396)، اعتیاد به اینترنت، چاپ چهارم، ویراست اول، تهران: انتشارات آوای نور.
5- بولن، پت.، هاره، نیکی.، شکار حیوانات از فاصله هزار کیلومتری، ترجمه شهرام تقوی الحسینی، روزنامه جام جم، ویژه نامه کلیک: 21 فروردین 1384.
6- بشیر، حسن.، افراسیابی، محمد حسن.، (1388)، شبکههای اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان (مطالعه موردی: بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات.
7- ﺣﻘﯿﻘﯽ، ﻣﺤﻤﺪ.، ﺍﺣﺘﺸﺎﻣﯽ ﺍﮐﺒﺮﯼ، ﮐﺎﻣﻠﯿﺎ.، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ، دوره نوزدهم، 2075 (1385): 42-23.
8- رضوی، سیده عفت.، (1393)، بررسی رابطه بین شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی (مطالعه موردی دانشجویان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور اردبیل.
9- رضوی زاده، سید نورالدین.، بررسی تأثیر ارتباطات بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی، علوم اجتماعی، دوره دوازدهم، 31 (1384): 144-111.
10- رسولی، محمد رضا.، بررسی مؤلفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون، علوم اجتماعی، 23 (1382): 94-43.
11- سلیمانی، حمید.، تفاوت سبک زندگی غربی با سبک زندگی اسلامی، نام نیوز، (28/08/1391).
12- زارعیان جهرمی، آرمین.، غفران یپور، فضل الله.، احمدی، فضل الله.، کاظم نژاد، انوشیروان.، اختردانش، نوری.، محمدی، عیسی.، تبیین مفهوم سبک زندگی در نوجوانان پسر: یک تحقیق کیفی، پژوهش پرستاری ایران، دوره دوم، 7-6 (1386): 84-73.
13- صالحی، زهرا.، حملهداری، شهپر.، (1393)، بررسی اثرات و پیامدهای تربیتی فناوریهای نو و فضای مجازی، تبیین اثرات و پیامدهای فضای مجازی بر سبک زندگی، هشتمین همایش ملی تربیت اسلامی و فضای مجازی.
14- عدلیپور، صمد.، میرمحمدتبار دیوکلایی، سید احمد.، (1393)، تحلیل پدیدارشناختی سبک زندگی جوانان قمی کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک، هشتمین همایش ملی تربیت اسلامی و فضای مجازی.
15- عیوضی، غلامحسین.، سبک زندگی تلویزیونی و مصرف، فصلنامه فرهنگی- دفاعی زنان و خانواده، سال پنجم، 16 (1388): 167-143.
16- فاضلی، محمد.، (1382)، مصرف و سبک زندگی، تهران: انتشارات فرهنگ و ارتباطات.
17- مهدوی کنی، محمد سعید.، مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی، تحقیقات فرهنگی، دوره اول، 1 (1386): 230-199.
18- مک کوایل، دنیس.، (1385)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترحمه پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعه و توسعه رسانه ها.
19- گیدنز، آنتونی.، (1386)، جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
- Cambridge dic, Online, (2004).
- Msn Encarta dic,(2004).
- The Concise Oxford dic, (2004).
- The Random House dic, Of the English language, (1987).
- Webster dic, Online, (2004).
- Young, K. S., (1998), Caught in the Net: How to Recognize the Signs of Internet Addiction and a Winning Strategy for Recovery, New York: John Wiley.