Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 The Research Secretary in Department of Persian Language and Literature, Al-Mustafa Open University, Qom, Iran

2 Lecturer in Department of Persian Language and Literature, Al-Mustafa Open University, Qom, Iran

3 Director in Department of Persian Language and Literature, Al-Mustafa Open University, Qom, Iran

025/p-l.2017.337

Abstract

If attention is paid to the education and development of the Persian language with the aim of transmitting Iranian Islamic culture and knowledge, exporting the discourse of the Islamic Revolution and introducing a new Islamic civilization; It seems that the most suitable trustee for teaching Persian language with these goals will be "Al-Mustafa Al-Alami" society, which in addition to several decades of in-person training and several years of virtual experience in teaching Persian language, is also responsible for publishing knowledge and discourse of the Islamic Revolution in the international arena Be. In the meantime, the use of cyberspace and communication and education through the Internet and social networks has provided a unique opportunity for Al-Mustafa Virtual University to reach audiences from all over the world as easily as possible and achieve the stated goal. What seems to be necessary in this regard is to correctly explain the role, position and horizon of the virtual university in this field, to recognize itself in the guise of promoting the Persian language with the aim of teaching Islamic knowledge and exporting the discourse of the Islamic Revolution in cyberspace and internationally. Recognize and make the best use of the existing capacities in this space. Accordingly, in this study, after introducing the Persian language department of the virtual university by referring to the Persian language professors and Islamic studies of this group and interviewing them, their opinions in this field have been collected and presented. Among the points of interest of professors, the benefits of cyberspace, the need to transfer culture and education in Persian and pave the way for the introduction of modern Islamic civilization.

Keywords

Main Subjects

1-     امین زبان و ادب پارسی، (1395)، به کوشش محمد حسن مقیسه، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
2-     آذرشب، محمد علی.، همایونی، سعدالله.، واکاوی فرهنگ و نقش آن در سیاستگذاری‌های برنامه‌ریزی‌های آموزش زبان (مطالعه موردی: آموزش زبان عربی در ایران)، علم زبان، سال سوم ، 5 (1394): 115-89.
3-     پارسا، سید احمد.، عزیزی، نعمت ‌الله.، زبان فارسی و نقش آن در تقویت مبانی هویت ایرانی، مجموعه مقالات نخستین همایش آموزش زبان فارسی، (1393): 87-79.
4-     حقانی، نادر.، مهارت پنجم، پژوهش‌های زبان خارجی، 25 (1384): 118-107.
5-     حقانی، نادر.، نژادمعصوم، مجید.، آموزش زبان و مقوله فرهنگ در بستر کلاسیک و دیجیتال، رشد آموزش زبان، 80 (1385): 9-4.
6-     داوری اردکانی، نگار.، محمودی، طاهره.، نواب، سمیه.، آموزش زبان فارسی؛ فرصتی مغتنم برای گسترش فرهنگ ایرانی، مطالعات ملی، دوره 14، 1 (1391): 160-143.
7-     رشیدآبادی، زکیه.، غلامحسین‌زاده، غلامحسین.، جستاری در رابطه آموزش زبان فارسی با فرهنگ و ادبیات، مجموعه مقالات نخستین همایش آموزش زبان فارسی، (1393): 223-219.
8-     سیف‌الدین، امیرعلی.، رهبر، امیرحسین.، نصر اصفهانی، علیرضا.، صفرزاده، محمد میثم.، بررسی چگونگی افزایش ظرفیت زبان فارسی برای تبدیل شدن به زبان علمی جهانی، مجلس و راهبرد، سال 22، 81 (1394): 35-5.
9-     شاه‌نقی، نجیمه.، (1387)، تعیین مؤلفه‌های هویت ملی و بررسی آن‌ها در کتاب‌های زبان فارسی مقاطع سه‌گانه آموزش و پرورش، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور- واحد تهران.
10-    شناختامه مؤسسه‌های فعال در آموزش زبان فارسی در جهان، (1394)، تهران: انتشارات بنیاد سعدی.
11-    صادقی تحصیلی، طاهره.، دریکوند، عصمت.، زبان فارسی و تحکیم هویت ایرانی- اسلامی، مجموعه مقالات نخستین همایش آموزش زبان فارسی، (1393): 337-329.
12-    صراف، کارمین.، توجه به فرهنگ در تدوین متون آموزش زبان فارسی به غیر فارسی­ زبانان، مجموعه مقالات نخستین همایش آموزش زبان فارسی، (1393): 368-357.
13-    صفارمقدم، احمد.، (1393)، باید آموزش زبان فارسی و ترویج فرهنگ ایرانی- اسلامی را جهاد فرهنگی بدانیم، مصاحبه با نشریه الکترونیکی شورای عالی انقلاب فرهنگی، http://www.sccr.ir/Pages/?current=news&gid=32&Sel=857031
14-    محمدخانی، حمید.، بررسی نقش آموزشی زبان فارسی در تبیین فرهنگ ایران اسلامی، رشد آموزش زبان و ادب فارسی، 47 (1377): 46-42.
15-    مقداری، علی.، (1390)، طراحی گرایش علم و فناوری در رشته زبان و ادبیات فارسی، تهران: دانشگاه صنعتی شریف، نشر الکترونیک: http://oldweb.sharif.ir/4all/archive/fa-showarch.jsp?arch=news&date=1390/01/29&time=1634