Document Type : REVIEW PAPER

Author

PhD Student in Department of Culture and Communication, Islamic Azad University (Central Tehran Branch), Tehran, Iran

025/p-l.2017.336

Abstract

With the beginning of the third millennium AD and the development and growth of new information and communication technologies and also with the presence and expansion of media in the public sphere and ways of life, a framework has been provided that education, culture, politics and human society around communication and media in the context. Cyberspace flows. On the other hand, 21st century man, due to his busy schedule in the modern age and not having enough time to attend face-to-face training courses, has needed a new style of education called virtual education, which is now spreading around the world. This research, which has been done with a qualitative method of descriptive-survey, library and participatory observation, has been done with the aim of pathology of religious education and Islamic sciences in cyberspace and providing solutions for its promotion. Also, theoretical foundations for scientific explanation of research based on religious teachings on the importance of education, learning and propaganda, and in the field of communication, based on communication theories of dissemination and innovation by Everett Rogers, advertising as a discourse of knowledge-power by Michel Foucault, social maps of communication. Harold LaSol and Charles Wright, the role of Wilber Schramm's mass media, the theory of effective adult education, and the role of graphic communication. The research results show that according to the new communication structure in the era of communication and information technology; ﻣﺠﺎ has some function, opportunity, appropriate capacity and ﻧﻘﺶ influence in a new style of distance and e-learning in the field of religious education; However, due to the infancy of religious education in cyberspace, it is necessary to identify the harms and weaknesses with proper planning in order to organize and solve the existing challenges of this opportunity to fulfill the Supreme Leader's motto regarding cyberspace literacy, goals. Be used in education, culture, propaganda, and the revival and expansion of Islamic civilization.

Keywords

Main Subjects

1-     قرآن کریم.
2-     امام خمینی، سید روح الله.، (1361)، صحیفه نور، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
3-     تارنمای مقام معظم رهبری، http://farsi.khamenei.ir/
4-     آهنگران، روح الله.، (1395)، آداب اسلامی در شبکه­ های اجتماعی، قم: انتشارات ابتکار دانش.
5-     امیری، سمانه.، (1393)، بررسی دیدگاه‌های کارشناسان عضو انجمن‌های روابط عمومی تهران نسبت به عملکرد روابط عمومی ­ها در ایران‌، پایان ­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ‌آزاد اسلامی- واحد تهران شرق (قیام­ دشت).
6-     راجرز، اورت،.، شومیکر، فلوید.، (1369)، رسانش نو‏آوری ‏ها؛ رهیافتی میان ­فرهنگی، ترجمه عزت الله کرمی و ابوطالب فنایی، شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز.
7-     شکرخواه، یونس.، (1384)، روزنامه­نگاری سایبر، تهران: انتشارات ثانیه.
8-     دادگران، سید محمد.، (1391)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: نشر فیروزه.
9-     دادگران، سید محمد.، رسولی، آذر.، موانع و مشکلات روزنامه ­نگاری در فضای سایبر، فرهنگ ارتباطات، 7 (1391): 89-69.
10-   دانش، فرشید.، زاهدی، راضیه.، رشیدی، ورا.، تحلیلی بر مفاهیم پذیرش و اشاعه نوآوری جهت ارائه مدلی مفهومی برای پذیرش و اشاعه اطلاعات، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 28، 3 (1392): 582-569.
11-   روحانی، محمد رضا.، کارکردهای رسانه از دیدگاه امام خمینی، روزنامه کیهان، خبر 4 مرداد 1395.
12-   عاملی، سعیدرضا.، (1388)، متن مجازی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
13-   عزیزمحمدی، سحر.، (1394)، شبکه ­های خصوصی مجازی، تهران: انتشارات کتاب سبز.
14-   علی­ محمدی، بهنام.، (1395)، حقیقت مجازی، تهران: انتشارات مرکز ملی فضای مجازی کشور.
15-   فوکو، میشل.، (۱۳۹۲)، دیرینه‌شناسی دانش، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نشر نی.
16-   گودرزی‌، محمود.، اسماعیلی، نرگس.، رتبه ­بندی ابزارهای روابط عمومی بر مبنای مدل AIDA در بخش تولیدی صنعت ورزش با روش AHP، پژوهش­ های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، دوره اول، 1 (1390): 13-1.
17-   محسن ­زاده، محمد جواد.، (1395)، نقش ارتباطات گرافیکی در جذب مخاطبان روابط عمومی، تهران: انتشارات کارگزار روابط عمومی.
18-   محسنیان راد‌، مهدی.، قدیمی، اسماعیل.، آسی ب­شناسی روابط عمومی در ایران، فصلنامه علوم اجتماعی، 47 (1388): 123-76.
19-   محسنیان راد، مهدی.، (1390)، ارتباط ­شناسی، تهران: انتشارات سروش.
20-   مسعودی، امیدعلی.، باغانی، مریم.، میزان تحقق آموزه­ های اسلامی در روابط عمومی­ های تهران، مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 24 (1392): 98-85.
21-   معتمدنژاد، کاظم.، (1385)، وسایل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
22-   نمک دوست، حسن.، دیواری میان روزنامه ­نگاری سایبر و کاغذی نیست، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرویس رسانه، 1385.
23-  L, Brysonal (ed.)., The Communication of Ideas, New York: Harper, 1948.
24-  Harold., Lasswell., (1975), The Communication: A Sociological Perspective, New York: Random House.