Document Type : REVIEW PAPER

Author

Lecturer in Department of Persian Language and Literature, Al-Mustafa Open University, Qom, Iran

025/p-l.2017.335

Abstract

The religion of Islam, as the last divine religion, has a universal mission and the expansion of religious teachings is a task that has been emphasized in this religion; Therefore, in the contemporary era, there is a need for different facilities and environments for the transmission of religious concepts. On the other hand, the primary way of transmitting religious teachings is the face-to-face method that has been used since the beginning of humanity; But in addition to face-to-face education, today, through the Internet and with virtual education, religion and related concepts have made education faster and more comprehensive. Each of these types of training includes different methods and tools and according to the needs Different ones are formed. Face-to-face and virtual education Religious teachings are two sides of the same coin that can complement each other. In this study, the strengths and weaknesses of the facilities of face-to-face and virtual education of religion have been studied and the interaction of these two methods in promoting religious concepts and teachings in the global arena has been studied and analyzed.

Keywords

Main Subjects

1-     قرآن کریم.
2-     تارنمای مقام معظم رهبری، http://farsi.khamenei.ir/
3-     استوارت­ام، هوور.، (1385)، بازاندیشی درباره رسانه دین و فرهنگ، ترجمه مسعود آریایی ­نیا، تهران: انتشارات سروش.
4-     امیرتیموری، محمدحسن.، (1393)، رسانه ­ها و محیط­ های آموزشی- یادگیری، تهران: انتشارات سمت.
5-     بشیر، حسن.، (1389)، تعامل دین و ارتباطات، تهران: انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
6-     جهانگیر، عیسی.، (1391)، شیعه در فضای سایبری؛ رویکردی اجتماعی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
7-     خسروپناه، عبدالحسین.، (1382)، انتظارات بشر از دین، قم: انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
8-     دهقانی، روح الله.، ارزیابی تأثیر فرهنگی مخاطب در فضای مجازی، پژوهش ­های منطقه­ ای، 13 (1393): 214-175.
9-     ریاحی، محمد رضا.، (1392)، بیداری اسلامی و نقش رسانه ملی، تهران: انتشارات مرکز پژوهش­های صدا و سیما.
10-   سراجی، فرهاد.، سیفی، آتنا.، بررسی نقش مهارت­ های یادگیری الکترونیکی بر رضایت و موفقیت تحصیلی دانشجویان مجازی، فناوری آموزش و یادگیری، 2 (1394): 81-57.
11-   همان.، (1390)، کاربرد اینترنتی در آموزش و پژوهش، تهران: انتشارات آییژ.
12-   سمیعی، محمد.، (1381)، دین­ پژوهی در جهان معاصر؛ ابزار جدید، شبهات جدید، تهران: انتشارات احیاگران.
13-   عاملی، سعیدرضا.، تعامل جهانی شدن، شهروندی و دین، نامه علوم اجتماعی، 18 (1380): 200-168.
14-   قرائتی، محسن.، (1392)، تفسیر نور، تهران: نشر مرکز فرهنگی درس­هایی از قرآن.
15-   همان.، (1377)، قرآن و تبلیغ، تهران: نشر مرکز فرهنگی درس­هایی از قرآن.
16-   صاحبی، محمد جواد.، (1387)، جهانی­ شدن و دین؛ فرصت­ ها و چالش ­ها، تهران: انتشارات احیاگران.
17-   طباطبایی، سید محمد حسین.، (1354)، خلاصه تعالیم اسلام، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
18-   کلینی، محمدبن یعقوب.، (1369)، اصول کافی، ترجمه و شرح هاشم رسولی محلاتی و سید جواد مصطفوی، قم: انتشارات اسلامیه.
19-   گریسون رندی.، وایگان، نورمن.، (1293)، یادگیری تلفیقی در آموزش عالی؛ چارچوب اصول دستورالعمل، تهران: انتشارات آوای نور.
20-   محمدی ری­ شهری، محمد.، (1387)، دانشنامه عقاید اسلامی، تهران: انتشارات دار الحدیث.
21-   مختاریان، علی.، (1394)، فضای مجازی و تأثیر آن بر هویت دینی؛ پیامدها و راهکارها، پایان­ نامه کارشناسی ارشد.
22-   مطهری، مرتضی.، (1371)، پیرامون انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات صدرا.
23-   میرترابی، سعید.، (1390)، مسائل توسعه جهان اسلام، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.