Document Type : REVIEW PAPER
Authors
1 MA at Department of International Relations, Islamic Azad University, Qom, Iran
2 MA at Department of Social Sciences, University of Gilan, Rasht, Iran
Abstract
Today, the definition of human life has changed and is divided into virtual and real parts; In a way, cyberspace has become an integral part of the lives of the people of the contemporary world. In the meantime, social networks with the special feature of free flow of information - as a platform for the virtual life of individuals - have been considered by governments, and the importance of this platform will be better understood when we know cyberspace in the contemporary era, as One of the most important tools of public diplomacy in international relations is used by governments to achieve their various goals, and since cyberspace and in particular social networks have provided a platform for the free flow of information, the use of this platform It seems necessary. On the other hand, the Islamic Revolution of Iran, as an instinctual uprising, needs more than any other government to publish its goals and ideals in order to communicate with the people of the world, while the front against the revolution makes maximum use of this area Achieves its goals. Accordingly, the present study has tried to use descriptive-analytical method to assess the validity of the hypothesis that cyberspace and - specifically - social networks can be considered as one of the tools of public diplomacy and also provide solutions to In order to maximize the use of this platform in order to spread the goals and ideals of the Islamic Revolution by attracting international audiences in the context of social networks, review and present.
Keywords
Main Subjects
- ابراهیمی، نبی الله (1390). تأثیر شبکه های اجتماعی و کانال های ماهواره ای در وقوع و تکوین انقلاب های عربی. مطالعات راهبردی. دوره14. شماره2. 134-111.
- استیونسن، نیک (1384). رسانه های جدید و جامعه اطلاعاتی: شیلر، کاستلز، ویریلیو و فمینیسم سایبر. ترجمه پیروز ایزدی.رسانه.شماره62: 120-87.
- ایمان، محمد تقی. و گلمراد مرادی (1390). روش شناسی نظریه اجتماعی گافمن. جامعه شناسی زنان. سال 2. شماره2: 78-59.
- توانا،محمد علی. و محمود علیپور (1394). اسلام سیاسی انقلاب ایران در فضای مجازی چندلایه و متکثر: رخ نمایی بر اساس تفاوت. پژوهش های سیاست اسلامی. شماره7: 62-37.
- تامپسون، جان (1380). رسانه ها و مدرنیته. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: انتشارات سروش.
- حاجی زاده، جلال. و حسین هرسیج (1389). تبیین دموکراسی رایزنانه در اندیشه های فلسفی هابرماس. حکمت و فلسفه. سال6. شماره3: 94-75.
- حسن خانی، محمد (1384). دیپلماسی فرهنگی و جایگاه آن در سیاست خارجی کشورها. دانش سیاسی. دوره1، شماره2: 148-135.
- خانیکی، هادی. و حسین بصیریان جهرمی (1392). کنشگری و قدرت در شبکه های اجتماعی مجازی: مطالعه کارکردهای فیسبوک در فضای واقعی. علوم اجتماعی. شماره61: 80-46.
- خرازی آذر، رها. عاملی. سید حامد. و افسانه مظفری (1396). نقش تکنولوژی های نوین رسانه ای در دیپلماسی رسانهای جمهوری اسلامی ایران. راهبرد اجتماعی فرهنگی. سال6. شماره22: 176-153.
- خرازی آذر، رها (1392). سایبر دیپلماسی در محیط هوشمند نوین رسانه ای. رسانه. سال24. شماره1: 74-61.
- راش، مایکل (1388). جامعه و سیاست. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: انتشارات سمت.
- ریتزر، جورج (1388). نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
- ساداتی، سید نصرالله (1393). دیپلماسی رسانه ای و نقش آن در روابط بین الملل. رسانه. سال25، شماره3: 130-113.
- سلطانی فر، محمد. و لیلا خان زاده (1392). دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران (فرصت ها، چالش ها، آسیب شناسی و راهبردها). مطالعات فرهنگ و ارتباطات. دوره14. شماره22: 205-181.
- طباطبایی، سید محمد. سلیمی، حسین. و احسان موحدیان (1395). تأثیر سایبر دیپلماسی آمریکا بر دیدگاه کاربران ایرانی فضای مجازی (مورد مطالعه: سایت صدای آمریکا). مطالعات رسانه های نوین. سال2. شماره6: 163-123.
- عدلی پور، صمد. قاسمی، وحید. و سید احمد میرمحمدتبار (1393). تأثیر استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان. مطالعات فرهنگ و ارتباطات. دوره7. شماره1: 28-1.
- علیمی، محمود رضا. التیامی نیا، رضا. و علی حسینی (1392). بررسی نقش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در تحولات سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا. دانش سیاسی و بین الملل. سال2. شماره2. 98-75.
- کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت هویت. ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز. تهران: انتشارات طرح نو.
- کیویستو، پیتر (1380). اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
- گنجی دوست، محمد (1387). تحولات دیپلماسی در عصر اطلاعات. سیاست. دوره38. شماره1: 212-185.
- محسنیان راد، مهدی (1382). ارتباط شناسی. تهران: انتشارات سمت.
- نصرالهی، اکبر. حقیقی، محمد رضا. و فرزانه شریفی (1393). تأثیر فضای مجازی بر تحولات ارتباط سیاسی. مطالعات رسانه ای. دوره9. شماره3: 118-111.
- هادیان، ناصر. و افسانه احدی (1388). جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی. روابط خارجی. سال1. شماره3: 117-85.
- Castells, Manue (2009). Communcation Power. UK: Oxford University.
- Eriksson, Johan. and Giampieero Giacomoll (2006). International Relation and Security inthe Digital Age. New York: Routledge.
- Nye, Joseph (2011). The Future of Power. US: Public Affairs.
- Williamson, Martin (2010). British Foreign Policy in Cyberspace: At the Frontier of Diplomacy. UK: British international studies association.
- https://www.dreamgrow.com/world-map-of-social-networks/