Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 PhD Student in National Security Threats, Faculty of National Security, Higher Supreme National Defense University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Faculty of Islamic Education and Culture and Communication, Imam Sadegh University, Tehran, Iran

025/p-l.2018.2129

Abstract

Enjoining the good and forbidding the evil according to the text of the verses of the Holy Quran and Islamic traditions are religious duties and a factor in strengthening the government and spreading the right norms in terms of making society responsible; On the other hand, with the advent of new communication technologies such as social networks and the resulting damage and threats, the revival and expansion of this in addition to the real environment in cyberspace is necessary, given that cyberspace is different from real space. And it has its own complexities, various organizations and institutions that are responsible for activities in the field of enjoining the good and forbidding the evil in the Islamic Republic of Iran, it is necessary to adopt a specific strategy and in addition to strategic priorities according to the capacities Limited to plan and act. This qualitative research with SWOT method and after receiving the opinions of 32 elites in the field of religion and cyberspace, tried to enumerate the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats and, accordingly, while calculating the current situation, propose an appropriate strategy; Strategies are also presented in two areas, quantitative and qualitative, which include two main strategies, including recognizing and explaining the good and the bad in cyberspace, and teaching and promoting the good and the bad in cyberspace.

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. تارنمای مقام معظم رهبری به نشانی: http://farsi.khamenei.ir/
  3. آشنا، حسام الدین؛ (1382). الگوی هنجاری مطلوب برای رسانه­ های جدید اسلامی. شانزدهمین کنفرانس بین ­المللی وحدت اسلامی. تهران: مجمع تقریب مذاهب اسلامی.
  4. آشنا، حسام ­الدین؛ رضی، حسین؛ (1376). بازنگری نظریههای هنجاری رسانهها و ارائه دیدگاهی اسلامی. دین و ارتباطات. شماره ۴: 246-207.
  5. احمدی، سجاد؛ احمدی، جواد؛ رحیمی، مهدی؛ (1392). بررسی ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در پایداری و ارتقای اخلاق اجتماعی. مطالعات راهبردی بسیج. شماره 59: 132-105.
  6. افشار زنجانی، ابراهیم؛ محسنی، حمید؛ (1387). اینترنت، جنبه ­های نظری و کاربردی آن. تهران: نشر کتابدار.
  7. ابن منظور، محمد بن مکرم؛ (1408). لسان العرب، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  8. اورنگی، مرتضی؛ و همکاران؛ (1393). راهکارهای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی. همایش امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد جایگاه، اهداف و ابزارهای نوین در عصر حاضر. سازمان بسیج اساتید. آذربایجان غربی.
  9. باهنر، ناصر؛ روحانی، محمدرضا؛ (1390). رسانه ­های جمعی و مسئولیت اجتماعی مطالعه تطبیقی رویکرد اسلامی و غربی. دین و ارتباطات، سال 18، شماره 1. پیاپی 39: 34-5.
  10. تن، الکسیس؛ (1388). نظریه ­ها و پژوهش ­های ارتباط جمعی. ترجمه نعیم بدیعی. تهران: انتشارات مؤسسه همشهری.
  11. توکلی، محمد؛ (1380). موج نرم. ترجمه شهیندخت خوارزمی. چاپ3. تهران: نشر فاخته.
  12. جمشیدی، مسلم؛ غلام جمشیدی، محمد صادق، سیاح البرزی، هدایت؛ (1388). تحلیلی نو و عملی از امر به معروف و نهی از منکر در انتظام اجتماعی. انتظام اجتماعی، سال 1، شماره 4: 169-143.
  13. جوان آراسته، حسین؛ (1391). اصل هشتم و ضرورت تأسیس سازمان امر به معروف و نهی از منکر. حکومت اسلامی. سال 17. شماره 66: 59-8.
  14. جواهری، محمدرضا؛ (1393). بررسی علل عدم پذیرش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه. پژوهش ­های اجتماعی اسلامی. سال20. شماره 102: 51-7.
  15. حبیبی، حمدالله؛ شوقی، اکبر؛ (1393). اصول آموزش پنهان در طراحی محتوای الکترونیکی مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر. همایش امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد جایگاه، اهداف و ابزارهای نوین در عصر حاضر. سازمان بسیج اساتید. آذربایجان غربی.
  16. خادمی، حسین؛ محمودخانی، حمیدرضا؛ (1392). واجب فراموش شده: راهبردهای مقام معظم رهبری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر. تهران: انتشارات خیزش نو.
  17. خانی‌جزنی، جمال؛ (1388). آداب‌ فضای‌ مجازی. تهران: انتشارات سازمان پژهش‌های علمی و صـنعتی ایران.
  18. خلیلی، محسن؛ کفاشان، مجتبی؛ (1386). بررسی جامعه انسانی و تأثیر اطلاعات بر آن. مجله الکترونیکی نما. پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ‌ایران. دوره 7. شماره 3.
  19. دولت­ پسندی، مهناز؛ (1393). آسیب­­ های نوپدید؛ شبکه ­های اجتماعی مجازی در کمین خانواده ایرانی. همایش امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد جایگاه، اهداف و ابزارهای نوین در عصر حاضر. سازمان بسیج اساتید. آذربایجان غربی.
  20. دیوید، فرد آر؛ (1390). مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. چاپ21. تهران: انتشارات دفتر پژوهش­ های فرهنگی.
  21. طریحى، فخرالدین؛ (1367). مجمع البحرین. چاپ2. تهران: دفتر فرهنگ نشر اسلامى.
  22. عباس‌ زاده، عباس؛ (1393). موانع و چالش‌های موجود در تحقق امر به معروف و نهی از منکر در عصر حاضر. همایش امر به معروف و نهی از منکر با رویکرد جایگاه، اهداف و ابزارهای نوین در عصر حاضر. سازمان بسیج اساتید. آذربایجان غربی.
  23. فقیهی، علی­نقی؛ نجفی، حسن ؛ (1392).بررسی شیوه ­های کاربردی­ سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش ­آموزان. پژوهشنامه تربیت تبلیغی. سال 1، شماره 1: 32-9.
  24. فیاض، ابراهیم؛ (1387). نظریه دیپلماسی شیعه. پگاه حوزه. سال 7. شماره 226.
  25. قادری، کاوه؛ (1393). هویت و شبکه‌های اجتماعی. http://www.sharnews.com/11993/
  26. قاضی‌زاده، ضیاء الدین؛ (1387). فناوری اطلاعات و ارتباطات و مبانی سبستم‌های اطلاعاتی. کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات. تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه امام حسین.
  27. کاظم ­زاده، موسی؛ (1393). نقش وسایل ارتباط جمعی در ترویج و توسعه فرهنگ وقف. کنگره فرهنگ و اندیشه دینی. بوشهر: مرکز راهبری مهندسی فرهنگی شورای فرهنگ.
  28. کاظمیان، زیبا؛ (1391). راهبردهای بنیادی تبلیغات در تعلیم آموزه ­های دینی و تربیت اسلامی. علوم تربیتی. سال 7. شماره 14: 140-123.
  29. کوثری، مسعود و مجموعه نویسندگان؛ (1387). اینترنت و آسیب‌های اجتماعی. تهران: انتشارات سـلمان.
  30. مطهری، مرتضی؛ (1382). حماسه حسینی. تهران: انتشارات صدرا.
  31. مرتجی، سمانه؛ (1393). یادگیری الکترونیک، ویژه هشتمین سالگرد سایت انسان­ شناسی و فرهنگ.
  32. مولانا، سید حمید؛ برجیان، محمد حسین؛ (1389). ابعادی نظری در باب اسلام و ارتباطات. معرفت. شماره 151: 129-111.
  33. همایون، محمد هادی؛ مطهری ­نیا، محمود؛ (1388). بررسی تطبیقی امر به معروف در آخرالزمان، جمهوری اسلامی ایران و حکومت جهانی امام عصر. مطالعات انقلاب اسلامی. دوره 6. شماره 18: 96-81.
  34. Castell, Manuel., (1999). Information Technology, Globalization and Social Development UNRISD Discussion Paper. No. 114.
  35. Vrooman, S., (2002). “The Art of Invective Performing Identity” in Cyberspace New Media and Society. Vol. 4, Sage Publication.