Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 Assistant Professor in Department of Islamic Knowledge and Jurisprudence, Al-Mustafa International University, Qom, Iran

2 Ph.D. Student in Department of Gender Studies, University of Religions and Denominations, Qom, Iran

025/p-l.2018.2127

Abstract

The present era is confronted with a great variety of mass media and cyberspace with diverse capabilities and capabilities. Communicating in the global village now and exchanging forums, along with misrepresenting cultures and propaganda about factions, groups, individuals, and in particular religion, is very common and accessible; it has always been attacked and harmed. , Is the core culture and context of religion and divine beliefs, which has also been subjected to cyberbullying and propaganda. Emerging mystics, the phenomenon of Da'ishism, and many quasi-religious networks and groups have changed the appearance of their religion to the world - especially the youth - and, in the meantime, inflict damage on Islam. In this situation, cyberspace should be able to show the true face of the religion and at the same time with anti-religious propaganda, by launching the right networks, groups and links to promote Islamic culture and presenting correctly the Qur'anic interpretations and sources. Fight. The present study attempted first to explain how to deal with such spaces by first explaining the damage done to culture and religious belief through social networks and its dangers to the younger generation, and then by providing appropriate solutions to propagate religion in these spaces. Offer and teach young people the proper way to use this space in line with religious culture.

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. احمدنیا، شیرین؛ (1383). جایگاه زنان در جامعه اطلاعاتی؛ یک دیدگاه جامعه­ شناختی. زن فرزانه. شماره 1: 28-11.
  3. اکبری، ابوالقاسم؛ اکبری، مینا؛ (1390). آسیب‌ شناسی اجتماعی. تهران: انتشارات رشد و توسعه.
  4. امیرمظاهری، امیر مسعود؛ ایران­ شاهی، اعظم؛ (1389). چالش ­های تعامل اجتماعی زنان ایرانی در فضای مجازی (از دید زنان فعال در فضای مجازی). مطالعات رسانه ای. دوره 5، شماره 1: 118-95.
  5. انصاری، ابراهیم؛ کیان ­پور، مسعود؛ عطایی، پری؛ (1395). تبیین جامعه ­شناختی سرمایه اجتماعی خانواده و فضای مجازی (مورد مطالعه: شهر اصفهان). فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی (واحد شوشتر). سال 10، شماره 4: 144-121.
  6. بستان، حسین؛ (1391).اسلام و تفاوت ­های جنسیتی. قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  7. برتون، فیلیپ؛ (1382). آیین اینترنت: تهدیدی برای پیوند اجتماعی؟ ترجمه علی اصغر سرحدی و ن. جمشیدی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
  8. بنت، اندی؛ (1386). فرهنگ و زندگی روزمره. ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: انتشارات اختران.
  9. بیات، محمد مراد؛ (1383). مجموعه مقالات جهانی شدن: جهانی شدن و ضرورت تعامل و گفتگوی فرهنگی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  10. بیانیه تحلیلی مرکز تحقیقات زن و خانواده؛ (1389). خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی جدید. قم: مرکز نشر هاجر.
  11. همان، (1387)، قرائت انتقادی نظام آموزشی با رویکرد جنسیتی. قم: مرکز نشر هاجر.
  12. پورفرد، فاطمه؛ (1395).فرصت ­ها و تهدیدات فضای مجازی اطلاعاتی و ارتباطی برای زنان و خانواده ­ها. همایش ملی زنان. خانواده و شبکه­ های اجتماعی مجازی. تهران: انجمن ایرانی مطالعات زنان.
  13. پیز، آلن؛ پیز، باربارا؛ (1384).آن­چه زنان و مردان نمی ­دانند. ترجمه زهرا افتخاری. تهران: انتشارات نسل نواندیش.
  14. تافلر، آلوین؛ تافلر، هایدی؛ (1377). به‌ سوی تمدن جدید: سیاست در موج سوم. ترجمه‌ محمدرضا جعفری. چاپ3. تهران: نشر سیمرغ.
  15. جعفرزاده ­پور، فروزنده؛ اسکندریان، غلامرضا؛ (1395). زنان و تجربه فراغت مجازی. همایش ملی زنان، خانواده و شبکه ­های اجتماعی مجازی. تهران: انجمن ایرانی مطالعات زنان.
  16. جمعی از نویسندگان؛ (1388). جستارهایی در رسانه (فناوری و رسانه- دین و رسانه). ترجمه سید حمیدرضا قادری و حسین عمید. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  17. حر عاملی، محمدبن الحسن؛ (بی­تا). وسائل الشیعة. طهران: المکتبه الإسلامیه.
  18. خدامرادی، طاهره؛ سعادت، فرحناز؛ خدامرادی، طیبه؛ (1393). بررسی میزان تأثیر استفاده از فضای مجازی بر ارزش‌های خانواده (مطالعه‌ موردی:‌ معلمان مقطع متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان ایلام). فرهنگ ایلام. دوره 15. شماره 45-44: 167-155.
  19. زیبایی ­نژاد، محمد رضا؛ (1391). جایگاه خانواده و جنسیت در نظام تربیت رسمی. قم: انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
  20. راودراد، اعظم؛ (1384). مسائل اجتماعی زنان در اینترنت. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. دوره 1. شماره 3-2: 92-73. 
  21. رحیمی، محمد؛ (1390). عوامل اجتماعی مؤثر بر شکاف نسلی (مطالعه موردی: شهر خلخال). پایان‌ نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز).
  22. رفیع ­پور، فرامرز؛ (1384). کندوکاوها و پنداشته ­ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.
  23. ساروخانی، باقر؛ بابایی ­فرد، اسدالله؛ (1391). اینترنت، جهانی شدن و هویت فرهنگی جوانان در ایران: چالش­ ها و فرصت ­ها. تهران: نشر دیدار.
  24. شجاعی، محمد صادق؛ (1387). روان شناسی و آسیب‌ شناسی اینترنت. روان شناسی و دین. سال 1، شماره 1: 142-115.
  25. شکربیگی، عالیه؛ (1391). رسانه، زنان و مناسبات خانواده. پنجمین نشست کارگروه زنان و مناسبات خانواده. تهران: انجمن جامعه ­شناسی ایران.
  26. صادقی، سید هادی؛ (1389). نقش خانواده در رویارویی با آسیب‌ های اجتماعی جنگ نرم. ماهنامه پیوند. شماره 374: 17-14.
  27. صادقیان، عفت؛ (1384). تاثیر کامپیوتر و اینترنت بر کودکان و نوجوانان. مجله الکترونیکی پژوهشگاه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (نما). دوره 4. شماره 4.
  28. عاملی، سید سعیدرضا؛ حسنی، حسین؛ (1391). دوفضایی شدن آسیب ­ها و ناهنجاری ­هایفضای مجازی: مطالعه تطبیقی سیاستگذاری­ های بین ­المللی. تحقیقات فرهنگی. دوره 5. شماره 1: 30-1.
  29. عطایی کچویی، پری؛ انصاری، ابراهیم؛ کیان ­پور، مسعود؛ (1396). تحلیل جامعه ­شناختی تأثیر استفاده از فضای مجازی بر نظام ارزشی افراد در خانواده ­ها(مقایسه مناطق شهری و روستایی اصفهان). مطالعات جامعه­ شناختی شهری، سال 7، شماره 22: 178-157.
  30. علمی، محمود؛ علیزاده، حمیده؛ (1388). عوامل اجتماعی مؤثر بر هویت جنسیتی دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز. زن و مطالعات خانواده. سال 1، شماره 3: 90-75.
  31. فاضلی، نعمت الله؛ (1394). ایران در آستانه گسست از تاریخ سکوت. روزنامه اعتماد. شماره 3235 : 14 اردیبهشت.
  32. همان؛ (1393). رسانه ­ای شدن و علوم انسانی و اجتماعی. سخنرانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. آبان ماه.
  33. قهرمانی، سیما؛ (1395). شبکه­ های اجتماعی و سبک زندگی جوانان. همایش ملی زنان، خانواده و شبکه ­های اجتماعی مجازی. تهران: انجمن ایرانی مطالعات زنان.
  34. کازنو، ژان؛ (1384). جامعه­ شناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی  و منوچهر محسنی. تهران: نشر اطلاعات.
  35. کاستلز، مانوئل؛ (1380). عصر ارتباطات و پایان هزاره. ترجمه ناصر موفقیان. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  36. همان؛ (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ: قدرت هویت. ویراست علی پایا. ترجمه افشین خاکباز و احد علیقلیان. تهران: انتشارات طرح نو.
  37. همان؛ (1384). گفتگوهایی با امانوئل کاستلز. ترجمه حسن چاوشیان و لیلا جو افشانی. تهران: نشر نی.
  38. کاظمی، عباس؛ (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  39. کرم شایی، فائزه؛ پناهی، امین؛ صادق ­نیا، احمد؛ زیدی، یاسر؛ (1390). بررسی اعتیاد به اینترنت و فضاهای مجازی در بین جوانان و نوجوانان. همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار. کرمانشاه: دانشگاه آزاد اسلامی.
  40. کرمی، محمد تقی؛ (1393). سبک زندگی؛ تأملات و بایسته ­ها. حوراء، شماره 45.
  41. کشتی ­آرای، نرگس؛ اکبریان، اعظم؛ (1390).عصر مجازی و چالش­ های پیش­رو. اولین کنفرانس بین المللی شهروند مسئول. خوراسگان: دانشگاه آزاد اسلامی.
  42. کینگ، الکساندر؛ اشنایدر، برتراند؛ (1374). نخستین انقلاب جهانی: جهان۲۰سال پس از محدودیت ­های رشد. ترجمه شهیندخت خوارزمی. تهران: شرکت انتشارات احیاء کتاب.
  43. گروه تحقیقات مدیا اسکوپ؛ (1385). تأثیر رسانه‌ها بر رفتار جنسی جوانان. ماهنامه سیاحت غرب. سال 14. شماره 40: 57-54.
  44. گنجی، احمد؛ (1385). بررسی الگوی کاربران اینترنت و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (مطالعه موردی: نوجوانان و جوانان شهر تهران). پایان ­نامه کارشناسی ارشد پژوهش در علوم اجتماعی. دانشگاه تهران.
  45. گیدنز، آنتونی؛ (۱۳۷۷). پیامدهای مدرنیت. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر مرکز.
  46. مایرز، دیوید؛ (1387). راز شادمانی. ماهنامه سیاحت غرب. سال 5. شماره 60: 10-5.
  47. متقی هندی، علی­ بن حسام ­الدین؛ (1409). کنز العمال فی سنن الأقوال والأفعال. بیروت: مؤسسة الرسالة.
  48. مرکز تحقیقات زن و خانواده؛ (1385). نگاه ویژه: ترکیب جنسیتی در دانشگاه ها؛ تأملات و پرسش ­ها. حوراء. شماره 22.
  49. همان؛ (1388). زن، خانواده و رسانه. حوراء. شماره 32.
  50. همان؛ (1389). خانواده و کالاهای فرهنگی جدید. حوراء. شماره 35.
  51. همان؛ (1389). نگاه ویژه: بانوان و تبلیغ دینی. حوراء. شماره 37.
  52. همان؛ (1393). سیاستگذاری و برنامه­ ریزی جنسیتی؛ واقعیت­ ها و مسئولیت ­ها. حوراء. شماره 38.
  53. مک­کوایل‌، دنیس؛ (1383). رسانه، ارتباطات‌ جمعی‌ و فرهنگ‌. ترجمه سعید مهدوی ‌کنی‌. رسانه. سال 15. شماره 4 (پیاپی 60): 160-131.
  54. ولی ­پوری، شیرین؛ (1395). سرمایه اجتماعی و شبکه ­های مجازی. همایش ملی زنان، خانواده و شبکه ­های اجتماعی مجازی. تهران: انجمن ایرانی مطالعات زنان.
  55. هوور،استوارت ام؛ لاندباى، نات؛ (1387). بازاندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ. ترجمه مسعود آریایی­ نیا. تهران: انتشارات سروش.
  56. هوور،استوارت ام؛ (1388). دین در عصر رسانه. ترجمه علی عامری مهابادی، فتاح محمدی و اسماعیل اسفندیاری. قم: انتشارات دفتر عقل.
  57. یاسمی‌ نژاد، عرفان؛ آزادی، اکرم؛ امویی، محمد رضا؛ (1390). فضای مجازی، امنیت اجتماعی، راهبردها و استراتژی‌ ها. همایش ملی صنایع فرهنگی و نقش آن در توسعه پایدار. کرمانشاه: دانشگاه آزاد اسلامی.
  58. یونیسف (صندوق کودکان ملل متحد)؛ (1373). راهبردهایی در راستای ترویج آموزش دختران: خط ­مشی و برنامه‌ های عملی. ترجمه محمدعلی آتش برگ. چاپ 2. یونیسف.
  59. کنفرانس تدارکاتی وزیران مجمع اروپایی؛ (2002). اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی. بخارست 2002.
  60. Kizza, Joseph Migga. (1998). Ethical and Social Issues in the Information Age. New York: Springer-Verlag.
  61. Laughey, Dan. (2007). Key Themes in Media Theory. New York: McGraw Hill Publication.
  62. Robins, Melinda B. (2002). Are Women Online Just ICT Consumers? Gazette: International Journal for Communication Studies 64. No. 3.
  63. Yang, T. (2001). Interreligious and Intercultural Dialogue in the Mediterranean Area During a Period of Globalization. Prospects 101.
  64. http://www.hawzah.net
  65. http://www.ict.gov.ir/news