Document Type : REVIEW PAPER
Authors
1 MA of Educational Psychology, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Wisdom and History, Al-Mustafa International University, Mashhad, Iran
2 BSc in Judicial Law, Department of Law, Faculty of Humanities, Wisdom and History, Al-Mustafa International University, Mashhad, Iran
Abstract
In the present era, due to the growing number of mental and physical illnesses, it seems necessary to address the concept of illness from the perspective of Islamic teachings and explain its place in the school curriculum. Therefore, the purpose of this study is to explain the need to teach the concept of disease from the perspective of Islamic teachings and study it in the document of fundamental change of the Islamic Republic of Iran. Examining the concepts and examples of physical illness and its consequences on the soul and psyche, generally as an inevitable thing, includes the life cycle of the general public. And considered religious beliefs and beliefs to be effective in overcoming the period of illness. In the present descriptive study, the concept of disease in three categories of the impact of spirituality from the perspective of researchers, its fruits from the perspective of verses and hadiths and the need to address it in the curriculum of students were examined and according to Islamic teachings, concepts Various diseases were inferred, including affliction and trial, divine expediency, atonement and purification of sins, punishment and discipline, growth and perfection, flip, attention to God, reward and divine providence. On the other hand, the "Document of Document of Fundamental Transformations in Education" as an upstream document of education was analyzed by emphasizing the identified concepts of the concept of disease from the perspective of Islam and its results showed that this concept has not been addressed in different parts of the document.
Keywords
- Illness
- Syllabus
- Document of Document of Fundamental Transformations in Education
- Teachings of Islam
Main Subjects
- قرآن کریم.
- نهج الفصاحه (1382). ترجمه ابوالقاسم پاینده. چاپ4. تهران: انتشارات دنیای دانش.
- نهج البلاغه.
- صحیفه سجادیه.
- احمدی فراز، مهدی (1392). الگوپذیری از دعاهای صحیفه سجادیه و تأثیر آن بر سلامت. پژوهشنامه حکمت اهل بیت. سال1. شماره1: 30-17.
- ابن بابویه، محمد بن علی (1382). ثواب الأعمال وعقاب الأعمال. ترجمه صادق حسن زاده. تهران: انتشارات ارمغان طوبی.
- ابن بابویه، محمد بن على (1376). الأمالی. ترجمه محمدباقر کمره ای. چاپ6. تهران: انتشارات کتابچی.
- ابن فهد حلى، احمد بن محمد (1375). آیین بندگى و نیایش (عدة الداعی). ترجمه حسین غفارى ساروى. قم: انتشارات بنیاد معارف اسلامی.
- اسحاقی، سید حسین (1386). نقش خدامحوری در زندگی انسان ها. طوبی. شماره25: 20-10.
- ابن شعبه حرانى، حسن بن على (1363). تحف العقول عن آل الرسول. بتصحیح علی اکبر غفارى. قم: مؤسسة نشر الإسلامی.
- بحرینیان، سید عبدالمجید. سعادت، راضیه. شاکری، نزهت. و فریدون عزیزی (1389). بررسی نگرش بیماران نسبت به تأثیر معنویت در روند درمان آن. اخلاق پزشکی. سال4. شماره14: 148-131.
- پیشوایی، مهدی (1390). سیره پیشوایان. چاپ23. قم: انتشارات مؤسسه امام صادق.
- پاکزاد، عبدالعلی (1378). ابتلا و آزمایش در قرآن. پژوهش های قرآنی (ویژه نامه قرآن و مهندسی فرهنگی). شماره 55-54: 377-342.
- تمیمى آمدى، عبدالواحد بن محمد (1366). تصنیف غرر الحکم ودرر الکلم. ترجمه مصطفی درایتى. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
- حمید، نجمه (1388). بررسی رابطه نگرش مذهبی با سلامت روانی و عملکرد سیستم ایمنی بدن (سلول های T کمکی، سلول های T مهاری/ انهدامی و سلول های ضد سرطانی NK). مطالعات روانشناختی. سال5. شماره2: 87-73.
- خیاطان مصطفوی، صدیقه. آقایی، اصغر. و محسن گل پرور، محسن. (1397) اثربخشی آموزش مبتنی بر مدیریت استرس با محتوای معنویت درمانی ایرانی- اسلامی بر استرس، اضطراب و افسردگی زنان مبتلا به فیبرومیالژیا. روانشناسی سلامت. سال7. شماره3: 80-62.
- خمینی، سید روح الله (1385). شرح حدیث جنود عقل و جهل. چاپ9. قم: انتشارات عروج.
- رجایی، علیرضا. بیاضی، محمدحسین. و حمید حبیبی پور (1388). باورهای مذهبی اساسی، بحران هویت و سلامت عمومی جوانان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). سال6. شماره22: 107-97.
- راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد (1312). مفردات الفاظ القرآن. بتصحیح صفوان عدنان داودی. قم: دار العلم.
- رحیمی، غلامرضا (1389). سازمان بهداشت جهانی (WHO). علوم پیراپزشکی و بهداشت نظامی. سال5. شماره1: 56-53.
- زکوی، علی اصغر. و رحمت الله مرزبند (1393). مراقبت معنوی و راهکارهای آن در راستای تأمین سلامت معنوی بر مبنای آموزه های قرآن و حدیث. تاریخ پزشکی. سال6. شماره21: 130-103.
- زارع صفت، صادق. و رضوان حکبم زاده (1394). نگاه فرانوگرایان به برنامه درسی و شناسایی عوامل مغفول آنها با تأکید بر آموزه های اسلامی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. سال23. شماره26: 103-85.
- سبحانی تبریزی، جعفر (1351). چگونه دعا سرنوشت را دگرگون می سازد؟ تقدیر و سرنوشت. سال13. شماره11: 73-70.
- سالاری فر، محمدرضا. شجاعی، محمد صادق. موسوی اصل، سید مهدی. و محمد دولتخواه (1389). بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی. تهران: انتشارات سمت.
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. شماره 309. تهران: دبیـرخانه شورای عالی انقلاب فرهـنـگی.
- شعیری، محمد بن محمد. (بیتا). جامع الأخبار. نجف: مطبعة حیدریة.
- صفایی موحد، سعید (1395). برنامه درسی مغفول. دانشنامه برنامه درسی.
- طبرسى، حسن بن فضل (1365). مکارم الأخلاق. ترجمه ابراهیم میرباقرى. چاپ2. تهران: انتشارات فراهانی.
- طبرسى، على بن حسن (1385). مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار. نجف: مطبعة حیدریة.
- طوسى، محمد بن الحسن (1411). مصباح المتهجد وسلاح المتعبد. بیروت: مؤسسة فقه الشیعة.
- طباطبایى، سید محمد حسین (1374). تفسیر المیزان. ترجمه سید محمد باقر موسوى همدانى. چاپ5. قم: دفتر انتشارات اسلامى.
- علم الهدی، جمیله. طهماسب زاده شیخلار، داود (1387). عشق به عنوان برنامه درسی پوچ. سال3. شماره11: 26-1.
- علیخانی، مریم (1385). رابطه بین هویت دینی و سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی. مطالعات روانشناختی. سال3. شماره2-1: 106-89.
- عیاشى، محمد بن مسعود (1380). تفسیر العیاشی. بتصحیح هاشم رسولى محلاتى. تهران: المطبعة العلمیة.
- فجری، محمد مهدی (1388). سیمای بیماری در اسلام (1). مبلغان. شماره124: 121-109.
- کربلایی پازوکی، علی (1391). حکمت بلایا با تکیه بر آیات و احادیث. سراج منیر. شماره7: 72-46.
- کجباف، محمد باقر. و حفیظ الله رئیس پور (1387). رابطه بین نگرش مذهبی و سلامت روانی. مطالعات اسلام و روانشناسی. سال2. شماره2: 43-31.
- کلینى، محمد بن یعقوب (1363). گزیده کافى. ترجمه محمدباقر بهبودى. تهران: مرکز انتشارات علمى و فرهنگى.
- کلینى، محمد بن یعقوب (1375). أصول الکافی. ترجمه محمد باقر کمرهاى. چاپ3. قم: انتشارات اسوه.
- کلینى، محمد بن یعقوب (1407). الکافی. بتصحیح علی اکبر غفارى و محمد آخوندى. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- کلانتری، عبدالحسین. و سید سعید حسینی زاده آرانی (1394). دین، سلامت روان و احساس تنهایی؛ بررسی نسبت میان میزان دینداری و سلامت روان با احساس تنهایی (مورد مطالعه: شهروندان تهرانی). جامعه شناسی کاربردی. سال26. شماره60: 44-25.
- لیثى واسطى، على بن محمد (1376). عیون الحکم والمواعظ. ترجمه حسین حسنى بیرجندى. قم، دار الحدیث.
- مطهری، مرتضی (1384). آشنایی با قرآن. تهران: انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی (1386). مجموعه آثار (1). تهران: انتشارات صدرا.
- مطهری، مرتضی (1384). مجموعه آثار (8). تهران: انتشارات صدرا.
- محمودی، ایوب. و رضاعلی نوروزی (1390). بررسی آداب و شرایط دعا و پیامدهای تربیتی آن. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی. شماره11: 86-61.
- مرادی جو، محمد. بابازاده، توحید. هنرور، زینب. محبت بهار، سحر. رحمتی نجارکلایی، فاطمه. و مرتضی حقیقی (1396). بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و ابعاد سلامت عمومی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. پژوهش در دین و سلامت. سال3. شماره3: 91-83.
- مجلسى، محمد باقر (1403). بحار الأنوار. ترجمه جمعى از محققان. چاپ2. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- مکارم شیرازى، ناصر. و گروهی از نویسندگان (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
- مغنیه، محمد جواد (1378). تفسیر کاشف. ترجمه موسى دانش. قم: مؤسسه بوستان کتاب.
- معین، محمد (1385). فرهنگ فارسی. چاپ23. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- نیکوگفتار، منصوره. دهقانی، زهرا. و بهناز فراهانی، بهناز (1390). اثربخشی دعا بر سلامت معنوی بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی. پژوهش های کاربردی روانشناختی. سال2. شماره2: 90-83.
- نوغانی، فاطمه. محتشمی، جمیله. واثق رحیم پور، فاطمه. و غلامرضا بابایی (1383). تأثیر آموزش فرهنگ دینداری بر میزان افسردگی. حیات. سال10. شماره23: 56-49.
- ولف، هنریک. پدرسون، استیگ آندر. و ریبن روزنبرگ (1380). درآمدی بر فلسفه طب. ترجمه همایون مصلحی. تهران: انتشارات طرح نو.