Document Type : PAPER RELATED TO MODEL DESIGN

Authors

1 PhD Student in Religions, Department of Ebrahimi Religions, Faculty of Religions, University of Religions and Religions, Qom, Iran

2 PhD in Media Studies, Department of Media and Social Communication, Faculty of Social Sciences, University of Malaya

025/p-l.2020.4243

Abstract

Today, with the help of technology, many people use social media for several hours a day; Regardless of Internet access and among the many applications, social media - mainly - is used for surfing the Internet, finding routes, shopping online, chatting with friends, and sharing messages. In this regard, the present study seeks to answer the question of how social media can be used to familiarize with different religions and sects, exchange religious beliefs and in general dialogue between religions and sects for peaceful purposes such as reducing violence. It used the killings, massacres and killings that we see today under the pretext of religious differences. In this regard, researchers of religious sciences also encourage people around the world to get acquainted with other religions; So far, many articles have been written on this subject, and it is said that it is the duty of the elites to discuss and exchange views on the existing problems and to guide the people to the right path. But the study argues that if social media users have the skills to analyze, evaluate, and produce concepts and content for religious education, they can play a significant role in conveying beliefs, exchanges, and beliefs-away from any prejudice. It seems that the skill of dealing with media products has not been taught in many countries so far; Therefore, following Potter's media skill model, three skills of analysis, evaluation and synthesis-production-media messages have been mentioned.

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. اسپیتزر، مانفرد (2012). جنون دیجیتالی: نحوه سیر ما و فرزندان ما پیرامون ذهن. آلمان: انتشارات درومر.
  3. اسکات، پیتر. و مایک ژاکا (2015). ممیزی رسانه ­های اجتماعی: راهنمای مدیریت و ریسک. مؤسسه بنیاد تحقیقاتی حسابرسان داخلی CIA ، CPCU، CLU، CPA.
  4. التواجیری، عبدالعزیز عثمان (2014). رسانه و گفتگوی بین فرهنگی عربی:

https://www.isesco.org.ma/wp-content/uploads/2015/05/iilam-en.pdf

  1. بصیریان، حسین. و رضا بصیریان (1385). درآمدی بر سواد رسانه ­ای و تفکر انتقادی. رسانه، شماره68: 50-33.
  2. بلیغ، ناصر (1380). درآمدی بر سواد رسانه­ ای. ماهنامه صدای جمهوری اسلامی ایران. دوره2. شماره7: 42-28.
  3. پاتر، جیمز (2013). سواد رسانه­ ای، مطالعات ارتباطی. انتشارات سیج.
  4. تات، دنیل (2010). پیرامون محدودیت­ های رسانه ­های اجتماعی جدید برای گفتگوی ادیان، رسانه­ های اجتماعی جدید و درک بین مذهبی و بین فرهنگی. پروژه دانشجویان کارشناسی.
  5. تاون سند، پیتر (2014). عربی برای غیر مسلمانان، هشت کلمه­ ای که غیر مسلمانان باید بدانند: http://www.questioning-islam.com
  6. حسین­ زاده، افسانه (2011). نقش رسانه ­های اجتماعی در دین؛ گفتگو یا مکالمه:

http://www.academia.edu/14382725/The_Role_of_Social_Media_in_Religion_Dialogue_or_conversations

  1. روزن، دیوید (2016). پاسخ به مذهب و فرهنگ در گفتگو. چالش ­های گفتگوی ادیان. انجمن برکلی:

https://berkleycenter.georgetown.edu/responses/the-challenges-of-interfaith-dialogue

  1. سویدلر، لئونارد (2013). تاریخچه گفتگوی ادیان. فصل اول از کمپین ویلی بلک­ول برای گفتگوی ادیان. انتشارات جان ویلی و پسران.
  2. سویدلر، لئونارد. و پائول موجزز (2000). مطالعه دین در عصر گفتگوی جهانی. فیلادلفیا: انتشارات دانشگاه تمپل.
  3. سیلوربلات، آرت (1995). سواد رسانه ­ای: کلید تفسیر پیام ­های رسانه ­ای. وستپورت: انتشارات پریگر.
  4. شکرخواه، یونس (1385). سواد رسانه ­ای. رسانه دوره4. شماره17: 32-27.
  5. فدایی عراقی، غلامرضا (1998). مبانی نظری گفتمان تمدن­ ها در دیدگاه اسلام و قرآن. کنفرانس گفتگوی تمدن ­ها.
  6. فصیحی، علی. قرآن و گفتگوی بین ادیان. فصلنامه قرآنی:

http://www.quranp.com/index.php/page,articleView/articleID,323

  1. فرهنگ لغت آکسفورد (2011):  https://en.oxforddictionaries.com
  2. فورد، جرارد (2013). سفری با یکدیگر، مسلمانان و مسیحیان در ایرلند: ایجاد احترام، درک و همکاری متقابل. ایرلند: کوئیس تاین، ویلتون، کورک.
  3. کاستوری، سومان کومار. و بابی وردان (2014). رسانه ­های اجتماعی: مسائل کلیدی و چالش ­های جدید- مطالعه ناحیه نگالندا. رسانه جهانی. جلد5. شماره1.
  4. کرنل، کاترین (2013). کمپین ویلی بلک­ ول برای گفتگوی بین مذاهب. چیچستر.
  5. کسلر، ادوارد (2013). رسانه ­های اجتماعی و جنبش ایده ­ها. یهودیت اروپایی. جلد46. شماره1: 35-26.
  6. لسانی، محمد (1396). مهارت­ های سواد رسانه ­ای در شبکه ­های اجتماعی. سلسله مباحث «سواد رسانه ­ای» با موضوع پیام ­رسان­ ها و شبکه ­های اجتماعی: http://www.aparat.com/v/mkNW
  7. لیورو، لی. و سونیا لیوینگستون (2006). کتاب راهنمای رسانه­ های جدید. دهلی نو: سیج هند.
  8. مسیاریس، پائول (1994). سواد بصری: تصویر، ذهن و واقعیت. کمپانی بولدر: وست ویو.
  9. موسویان، سید ابوالفضل (2006). اسلام و گفتگوی ادیان. نامه مفید. شماره16.
  10. میلر، دنیل. کوستا، الیزابت. هینس، نل. مک ­دونالد، تام. نیکولاس، رضوان. سینانان، جولیانا. اسپیر، جولیانو. ونکاترامان، شریمان. و زنیائو وانگ (2016). چگونه رسانه های اجتماعی جهان را تغییر دادند؟ انتشارات کالج دانشگاه لندن:

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1671

  1. ناتان، اشنایدر (2010). چشم ­انداز جدید دنیای وبلاگ ­نویسی. شورای پژوهشی علوم اجتماعی.
  2. واردن، پیت (2010). نحوه تقسیم ایالات متحده:

Phttp://petewarden.typepad.com/searchbrowser/2010/02/how-to-split-up-the-us.html