Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 Seminary Teacher and Scientific Secretary of the Communication and Propaganda Association/ Qom Seminary MA of Social Communication Sciences, Department of Islamic Culture and Communication, Faculty of Religion and Media, Radio and Television University, Qom, Iran, Seminary Teacher and Scientific Secretary of the Communication and Propaganda Association

2 PhD Student in Sociology, Department of Social Sciences, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 PhD Student in Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Semnan, Iran

025/p-l.2020.4242

Abstract

Today, with the spread of the Internet and the ease of access to a wide range of content, societies are faced with a huge variety of content and representations, one of the most effective ways of transmission is text ideology, especially sexual stories. Users and audiences of these stories in cyberspace can be exposed to the fact that the negative effects will have not only on family relationships, but also on the person's mentality and attitude towards others. Using the discourse analysis method, Van Leeuwen's sociological-semantic approach explores the subject of sexual intercourse with an incestuous partner (father and daughter) and demonstrates its ideological biases. The results of the research show that the narrator nurtured the story in the context of the story, which is considered real from the audience's point of view; If the investigation reveals that the color of the narrative, the values ​​and relationships within the family have been transformed and the non-religious lifestyle has been laid.

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. ویکی پدیا فارسی. عقده الکترا.
  3. آقاگل­ زاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  4. پهلوان ‌نژاد، محمدرضا. صحراگرد، رحمان. و محمدهادی فلاحی (1388). شیوه ­های بازنمایی کارگزاران اجتماعی در نشریات دوره مشروطه از منظر گفتمان­ شناسی اجتماعی- انتقادی با عنایت به مؤلفه ­های گفتمان­ مدار جامعه ‌شناسی- معنایی. زبان­ شناسی و گویش ­های خراسان. دوره1. شماره1: 73-51.
  5. جوکار، سمیه (1390). تحلیل گفتمان انتقادی اشعار بهار بر اساس الگوی ون لیوون. پایان­ نامه کارشناسی ارشد زبان­ شناسی همگانی. دانشگاه شیراز.
  6. راش، مایکل (1389). جامعه و سیاست: مقدمه ‌ای بر جامعه ‌شناسی سیاسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: انتشارات سمت.
  7. شهید ثانی، زین ‌العابدین بن علی (1383). تحریر الروضة فی شرح اللمعة. چاپ7. تهران: انتشارات سمت.
  8. صفارودی، سوسن (1389). بازنمایی حجاب زن مسلمان در رسانه ­های غربی (جنبه ­های حقوقی و سیاسی). مطالعات راهبردی زنان. شماره48: 340-295.
  9. فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. گروه مترجمان. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  10. فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
  11. قانون مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران.
  12. قجری، حسینعلی. و جواد نظری (1389). کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی. تهران: انتشارات جامعه‌ شناسان.
  13. قهرمانی، مریم (1392). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان؛ رویکرد نشانه ­شناختی. تهران: نشر مؤلف.
  14. کجباف، محمد باقر (1384). رفتارشناسی جنسی در اندیشه دینی. مطالعات راهبردی زنان. دوره7. شماره27: 144-113.
  15. مهدی ­زاده، سید محمد (1387). رسانه­ ها و بازنمایی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  16. یارمحمدی، لطف ‌الله. یمینی، مرتضی. و لیلا قنبری (1389). مقایسه انتقادی گفتمان داستان ­های کوتاه معاصر بزرگسالان و داستان ­های کوتاه معاصر و جوانان. مطالعات ادبیات کودک. دوره1. شماره1: 166-143.
  17. یورگنسن، ماریان. و لوئیز فیلیپس (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.