Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 MA of History and Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor at Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Payame Noor University, Isfahan, Iran

025/p-l.2020.4238

Abstract

Following the Supreme Leader of the Revolution's demand for a fundamental change in education, relying on the philosophy of Islamic-Iranian education and avoiding imported and imitative models, the document of fundamental change, which is the roadmap of the constitution of the education system, was compiled. Accordingly, the purpose of this study is to examine the religious and Quranic approaches in this document. In this study, the document of fundamental change from two aspects of religious and Quranic education and its components and the view of the document on the category of religious education in terms of foundation and field have been examined. The method used in the research is a library that has been used by referring to books, sources, documents and related sites to collect information in the study sample - Payame Noor University of Badreh city and education management of the city. The results of the research showed that the document of fundamental change in education, which is an educational document, has strengths and weaknesses from the perspective of religious education, the perfect point of which is to provide a good Islamic life for the trustees, based on the Holy Quran. Weaknesses of the document are also necessary by providing solutions and paying attention to all types of education based on the six areas of teachers' existence, operationalizing the document at the micro level of schools, employing capable educational and Quranic instructors and allocating sufficient funds for educational, religious and Quranic activities. The field of education should be eliminated.

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. تارنمای مقام معظم رهبری: http://farsi.khamenei.ir/index.html
  4. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی (1361). تحف العقول. بتصحیح علی اکبر غفاری. چاپ2. قم: جامعة المدرسین.
  5. اصول حاکم بر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران (1368).
  6. بانکی­ فرد، امیرحسین (1385). تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری. گروه پژوهشی وزارت آموزش و پرورش.
  7. بحری ­زاده، اسماعیل (1392). سرمشق تربیت. تهران: انتشارات منادی تربیت.
  8. پناهیان، علیرضا (1392). سوگیری طرح تحول آموزش و پرورش به سمت معارف غیر دینی. http://www.ghatreh.com/news/nn8726883
  9. حاجی بابائیان امیری، محسن (1391). روش­ های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام. چاپ3. تهران: انتشارات سروش.
  10. داوودی، محمد (1386). نقش معلم در تربیت دینی. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
  11. سند تحول راهبردی نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی (1390). شورای عالی انقلاب فرهنگی.
  12. شعبانی، حسن (1385). مهارت ­های آموزشی و پرورشی. تهران: انتشارات سمت.
  13. صادق ­زاده قمصری، علیرضا (1387). تربیت اسلامی. تهران: نشر تربیت اسلامی.
  14. عیسی­ پور، علی اصغر (۱۳۹۳). بررسی و نقد تربیتی دینی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. قم: کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی.
  15. فرمهینی فراهانی، محسن (1390). تربیت در نهج البلاغه. تهران: انتشارات آییژ.
  16. مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390). تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.