Document Type : REVIEW PAPER

Author

MA of Software Engineering Department, Farhangian University, Tehran, Iran

025/p-l.2020.3911

Abstract

The issue of education is so important that it can be said to be the work of all the prophets and divine priests and, in the words of martyr Motahhari, is the issue of making individuals and human beings. What is of particular interest in this article is the education, guidance, and leadership of the younger generation, which implies a duty and responsibility for the Muslim public. Today, cyberspace is the language of the younger generation and gains a lot of information from it, and transnationality, transcendence, attractiveness and diversity, interactivity, expanding interactions, and high-speed dialogues are features that can Make cyberspace a powerful tool for this purpose. This article attempts to answer these questions:
- What is education and what are the essentials of religious education for the younger generation?
- What is cyberspace and what are its features?
- What is the need to take advantage of cyberspace in the religious education of the younger generation?
- Does cyberspace have the capabilities and features needed to do so?
- Which of these features enhances the effectiveness of young generation training?
- What features of cyberspace facilitate training with this tool?

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. نهج البلاغه.
  3. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410). غرر الحکم ودرر الکلم. قم: دار الکتاب الإسلامی.
  4. حقگویی، احسن (1388). اینترنت و جوانان. مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه­ ای روزنامه همشهری.
  5. خان­زاده، حمید (1387). چشم الکترونیک. اخبار فناوری اطلاعات.
  6. رضانیا، آوات. مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ­ای روزنامه همشهری.
  7. روزنامه ابتکار، بررسی شیوه ­های تبلیغ دین در فضای مجازی. شماره1136.
  8. زارع، مهدی (مصاحبه). پیچ و خم­ های تبلیغ اینترنتی. نشریه رسائل.
  9. سورین، ورنر جوزف. و جیمز تانکارد (1381). نظریه­ های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. ت‍ه‍ران‌: مؤسسه چاپ و انتشارات دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ه‍ران‌.
  10. سیاح طاهری، محمد حسین. چینی­ فروشان، مسعود. محمدزاده، ندا. طاهری، محمد رضا. عامل­ نیک، فاطمه. نصر هرندی، محمد مهدی. زارع میرک­ آباد، محمد سجاد. و نعیمه موحد. حقیقت مجازی: درباره فضای مجازی چه بدانیم و چه بگوییم؟ تهران: مرکز ملی فضای مجازی.
  11. عاملی، سید سعید رضا (1388). فضای مجازی. روزنامه همشهری آنلاین (مصاحبه).
  12. عاملی، سید سعید رضا (1390). مطالعات فضای مجازی. جزوه درسی دوره کارشناسی.
  13. غفاری، زهره، همشهری آنلاین: www.hamshahrionline.ir
  14. قرائتی، محسن (1396). یادداشت: http://www.yjc.ir  
  15. مجلسی، محمد باقر (1403). بحار الأنوار. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  16. مشایخی، شهاب الدین (1381). اصول تربیت از دیدگاه اسلام. شماره32: 68-50.
  17. مطهری، مرتضی (1364). تربیت و رشد اسلامی. تهران: دبیرخانه طرح مطالعاتی بینش مطهر.
  18. مطهری مرتضی (1390). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا.
  19. مطهری، مرتضی (1388). ده گفتار. تهران: انتشارات صدرا.
  20. مطهری، مرتضی (1374). فطرت. تهران: انتشارات صدرا.
  21. ملکی، حسن (1383). اصول تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه شهید مطهری. مصباح. شماره50: 126-103.
  22. موظف رستمی، محمد علی (1392). نقش سایبر و فضای مجازی در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد: http://www.masjed.ir/fa/article/699
  23. ناجی، سعید (1388). تهران: خبرگزاری مهر.