Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 MA of Educational Technology Department, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Management, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

025/p-l.2019.2894

Abstract

With the advent of virtual social networks, human relationships on the Internet have taken on a new form. Social media has integrated other forms of computer-centric communication, thereby transforming the media landscape, the way people interact, and meet the needs of users. Today, a large number of users with different purposes are members of virtual social networks and engage in various activities, which due to the exponential increase of social network users and its functions, the impact of these networks can not be ignored. One of the important features of social networks is that they have become a place to share knowledge. The diversity of users and knowledge shared on social networks has been great; Therefore, we can pay attention to the importance and necessity of these networks as a tool to improve education and learning. The importance of this issue increases when it is known that a large percentage of the audience of these media are young people - as the most important human capital of any country. In terms of development - they form. In the present study, information has been collected using library studies and in a descriptive-explanatory manner, the contexts and contexts and opportunities that virtual social networks have provided for users in the field of education and learning have been analyzed.

Keywords

Main Subjects

  1. استرکی، اکبر (1391). شبکه ­های اجتماعی مجازی (مفاهیم، اصول و مبانی). جامعه اطلاعاتی. مرکز آموزشی پژوهشی شهید سپهبد صیاد شیرازی.
  2. احمدی، یوسف (1390). نقش شبکه ­های اجتماعی بر هویت (مطالعه ­ای موردی روی فیس­بوک و کاربران کرد). مجله جهانی رسانه. دوره6. شماره1.
  3. ابراهیم ­پور کومله، سمیرا و کامیان خزایی (1391). آسیب‌های نوپدید شبکه­ های اجتماعی مجازی در کمین خانواده‌های ایرانی. نخستین کنگره‌ ملی فضای مجازی و آسیب­های اجتماعی نوپدید. تهران: وزارت کار و رفاه اجتماعی.
  4. اخوتی، مریم. اکبرنژاد، رضا و فرزانه ذوالعلی (1390). فناوی وب 2 در آموزش پزشکی. استفاده از فناوری­ های وب 2 توسط دانشجویان علوم پزشکی کرمان. اولین کنگره کاربرد فناوری اطلاعات در سلامت.
  5. اسلامی، مروارید (1391). بررسی شبکه ­های اجتماعی و تأثیرات آن بر ابعاد مختلف زندگی. نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب­ های اجتماعی نوپدید. تهران: وزارت کار و رفاه اجتماعی.
  6. بابایی. محمود (1390). فضای سایبر و الگوهای گفتمانی: نقش سازوکارهای اینترنت در شکل‌گیری الگوهای تعامل گفتمانی فضای سایبر ایران. رساله دکتری. دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده علوم اجتماعی.
  7. پاپهن­ زاده، مینا و مجید راسخ (1394). تأثیر استفاده از شبکه­ های اجتماعی تلگرام بر عملکرد یاددهی و یادگیری دبیران فیزیک استان گیلان. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران. خرم آباد: دانشگاه لرستان.
  8. پوری، احسان (1390). بررسی نقش و تأثیر فیس­بوک بر شکل ­گیری شبکه ­های اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه. پایان ­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد کرج.
  9. جوادی ­نیا، علیرضا. عرفانیان، مرتضی. عابدینی، محمدرضا و بیتا بیجاری (1391). تأثیر شبکه­ های اجتماعی مجازی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزشی در علوم پزشکی.
  10. جهانیان، رمضان و شکوفه اعتبار (1391). ارزیابی وضعیت آموزش مجازی در مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه ­های تهران از دیدگاه دانشجویان. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. دوره2. شماره4 (پیاپی8): 65-53.
  11. خدامرادی، طاهره. سعادت، فرحناز و طیبه خدامرادی (1393). بررسی میزان تأثیر استفاده از فضای مجازی بر ارزش‌های خانواده. فرهنگ ایلام. دوره15، شماره45-44: 167-155.
  12. رجبی، زهره (1389). بازنمایی گرایش ­های سیاسی کاربران ایرانی در شبکه­ های اجتماعی مجازی با مطالعه موردی فیس­بوک. پایان ­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده علوم اجتماعی.
  13. رحمان ­زاده، سید علی (1389). کارکرد شبکه ­های اجتماعی مجازی در عصر جهانی شدن. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی. دوره1. شماره1: 78-49.
  14. سلیمانی ­پور، روح الله (1389). شبکه ­های اجتماعی؛ فرصت­ ها و تهدیدها. ره ­آورد نور. شماره31: 19-14.
  15. شهابی، محمود و قدسی بیات (1391). شبکه‌های اجتماعی مجازی و کاربران جوان؛ از تداوم زندگی واقعی تا تجربه جهان‌وطنی. مجلس و راهبرد. دوره19، شماره69: 180-151.
  16. قادی، عباس و مرتضی خلیلی کاشانی (1390). تأثیر اینترنت بر هویت ملی. چاپ2. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  17. محکم ­کار، ایمان و محمدمهدی حلاج (1393). شبکه‌های اجتماعی به دنبال چه هستند؟ دانش انتظامی خراسان شمالی. دوره1. شماره2: 108-87.
  18. وکیلی، فرزانه (1391). شبکه­ های اجتماعی مجازی (آسیب ­ها، تهدیدات و فرصت­ ها).
  19. Boyd, Danah M and Nicole B Ellison (2008). Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer Mediated Communication. Vol. 13: 210-230.
  20. Cachia, Romina. Compañó, Ramón and Olivier Da Costa (2007). Grasping the Potential of Online Social Networks   for Foresight. Technological Forecasting and Cocial Change. Vol. 74 (8): 1179-1203.
  21. Choi, H (2003). A Problem-based Learning Trail on the Internet Involvin Undergraduate Nursing Students. Nurs Education. Vol. 42 (8): 359-363.
  22. Haneefa K. Mohamed and E Sumitha (2011). Perception and Use of Social Networking Sites by the Students of Calicut University. Journal of Library and Information Technology. Vol. 31 (4): 295-301.
  23. Eke, Helen Nneka (2011). Modeling LIS Students Intention to Adopt E-Learning: A Case from University of Nigeria, Nsukka. Nigeria: Library Philosophy and Practice Park.
  24. Park, Ji-Hong (2010). Differences among University Students and Faculties in Social Networking Site Perception and Use. The Electronic Library. Vol. 28 (3): 417-431.
  25. William, S (2009). So Client Working Site.
  26. Sunden, Jenny (2003). Material Virtualities: Approaching On Line Textual Embodiment.       Södertörn University: Peter Lang Publishing.
  27. Vrooman, Steven S (2002). The Art of Invective Performing Identity in Cyberspace. New Media and Society. Vol. 4 (1).