Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 MA Student of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law Department, Qom University, Qom, Iran

2 Assistant Professor at Department of Jurisprudence and Fundamentals of Islamic Law, Qom University, Qom, Iran

025/p-l.2019.2890

Abstract

The religion of Islam is a universal and eternal religion and was revealed to explain and regulate the relationship between God, man and the world; Such a religion, in order to realize the characteristics that arose from its finality, must by nature also be propagandistic and use all its capacities to spread it so that its heavenly concepts and consequences reach all human beings - forever and everywhere. Due to the importance of propagating religion in today's world, any kind of modern facilities and tools can be used for propaganda, one of which is cyberspace; What is more, the importance of propagating religion in cyberspace is far more than the media in the pulpit and in the mosque. On the other hand, in the Islamic government for the institution of religion, three basic roles - research, propaganda and realization of religion - are considered that creating a healthy environment to address these roles is one of the most important tasks of seminaries. He moved towards the creation of numerous and diverse religious media and used the special capacity of these tools to spread divine values. In the meantime, the efforts of affiliated organizations such as the Islamic Propaganda Organization and the seminary and the university can not be denied; But this requires special and broader attention; Therefore, it is necessary to create a proper culture between all levels, such as seminaries, universities, and those who have Islamic and revolutionary concerns. It seems that in this regard, the great authorities of imitation and Islamic scholars can come together to identify the path after dialogue and form their own material and spiritual support by forming think tanks in seminaries, universities and other institutions. ‌ The content of this study was tried to be studied with a descriptive and analytical approach.

Keywords

Main Subjects

  1. قرآن کریم.
  2. امام خمینی، سید روح الله. تحریر الوسیلة.
  3. امام خمینی، سید روح الله (1367). صحیفه نور. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  4. امینی، ابراهیم (1369). آموزش دین به زبان ساده. تهران: انتشارات شفق.
  5. ابن شعبه حرانی، حسن بن علی (1363). تحف العقول عن آل الرسول. تصحیح علی اکبر غفاری. قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
  6. بهرامی، صدیقه (1392). مسائل اخلاقی تبلیغ دین در رسانه. پایان­ نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
  7. تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد (1410). غرر الحکم ودرر الکلم. قم: دار الکتاب الإسلامی.
  8. حاجی ابراهیم. رضا (1385). انسان مدرن و تبلیغ دین: درآمدی بر ظرفیت­ های تبلیغ در دنیای معاصر. قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
  9. خندان، محسن (1374). تبلیغ اسلامی و دانش ارتباطات اجتماعی. قم: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
  10. خیری، حسن (1387). مقایسه فضای تبلیغی تلویزیون و مسجد. معرفت. شماره131: 54-39.
  11. دائرة المعارف اسلامی طهور: تبلیغ در قرآن/ اهمیت و ویژگی­ های امر تبلیغ از نظر قرآن کریم/ شیوه­ های درست تبلیغ/ ویژگی­ های یک مبلغ دین.
  12. دهخدا، علی اکبر. لغتنامه.
  13. رجائی، محمد باقر (1382). روش تبلیغ انبیاء در قرآن. پایان­ نامه کارشناسی ارشد. جامعة المصطفی (صلی الله علیه وآله) العالمیة.
  14. طبرسی، فضل بن حسن (1352). ترجمه تفسیر مجمع البیان. ترجمه احمد بهشتی. تهران: انتشارات فراهانی.
  15. کاویانی، محمد (1390). روانشناسی و تبلیغات (با تأکید بر تبلیغ دینی). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  16. کلینی، محمد بن یعقوب (1363). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
  17. کیان، مریم (1393).چالش ­های آموزش مجازی: روایت آن­چه در دانشگاه مجازی آموخته نمی­ شود. فصلنامه مدیا. دوره5، شماره3.
  18. مجلسی، محمد باقر. (1403) بحار الأنوار، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  19. معین، محمد. فرهنگ فارسی.
  20. مولانا، حمید (1383). گفتگو با پروفسور مولانا. مجله سوره.