Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 MA Student of Communication and Information Management Department, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Member of Library and Information Association, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

025/p-l.2019.2889

Abstract

One of the most important features of cyberspace is the expansion of the importance of the individual and the private sphere in front of the public. Individuals in cyberspace, while being able to be present in different and sometimes conflicting groups with their true identities, can also feel isolated and alone; In such a way that the lack of power in cyberspace causes the individuality of individuals in the community is not resolved. In the real world, too, the power of choice has always been limited by factors such as the algebra of place, time, culture, and government; But in the virtual world, limiting boundaries have been removed and the person will be faced with many choices on a global scale; Accordingly, among traditional and religious ethnic groups, there are significant effects in creating flexibility and breaking the limiting beliefs-cultural boundaries. This research, which is of descriptive-analytical type and has been done by library method, has expressed the cultural effects of cyberspace on the field of religion.

Keywords

Main Subjects

  1. اخترشهر، علی (1386). ابعاد هویت اجتماعی- دینی دانشجو. مطالعات معرفتی دانشگاه اسلامی. سال11. شماره3: 124-96.
  2. ابراهیمی، قربانعلی. و عباس بهنویی گدنه (1387). بررسی جامعه­ شناختی گونه ­های هویتی در بین جوانان (مطالعه موردی بابلسر). مطالعات ملی. شماره1 (33): 150-127.
  3. افتخاری، اصغر (1383). بحران ­های واقعی در فضای مجازی؛ طراحی چارچوب تئوریک. مجلس و پژوهش. شماره42: 50-23.
  4. ایمان، محمد تقی. و علی روحانی. (1392). هویت اسلامی و هویت‌های رقیب (هویت جهانی، ملی و قومی)؛ (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شیراز). تحقیقات فرهنگی. دوره6. ش1: 148-127.
  5. پاستر، مارک (­1378). عصر دوم رسانه­ ها. ترجمه غلامحسین صالح­یار. تهران: انتشارات مؤسسه ایران.
  6. تاجیک، محمدرضا (1384). روایت غیرت و هویت در میان ایرانیان. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
  7. خسروی، آرش (1389). مفهوم ­شناسی هویت مجازی در فضای سایبر. ره ­آورد نور. شماره32: 11-6.
  8. ربیعی، علی (1386). تقریرات درسی مدیریت بحران‌های ارتباطی. تهران: دانشگاه تهران. دانشکده علوم اجتماعی.
  9. دغاقله، عقیل (1386). نسبت­ سنجی هویت­ های اجتماعی و الگوهای هویت­ یابی در جهان امروز. فصلنامه راهبرد. شماره45: 72-49.
  10. ذکایی، محمدسعید و فاخره خطیبی (1385). بررسی رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن: پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی. علوم اجتماعی. دوره13. شماره33: 153-111.
  11. سلامی، محمدمهدی (1392). فرصت­ ها و تهدیدهای فضای مجازی. تهران: مرکز توزیع پیام دیدار.
  12. سلیمانی بشلی، محمدرضا (1389). جهانی شدن؛ بحران هویت و تضعیف تربیت دینی. اسلام و پژوهش ­های تربیتی. سال2. شماره2 (پیاپی4): 125-109.
  13. شرفی، محمدرضا ( 1381). جوان و بحران هویت. تهران: نشر سروش.
  14. عاملی، سید سعیدرضا ( 1384). دوجهانی شدن­ها و آینده هویت­ های هم­زمان (هویت ملی و جهانی شدن). تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
  15. کاستلز، مانوئل (1390). عـصر اطـلاعات، اقتصاد، جـامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه ­ای). ترجمه احمد علیقلیان و افشین خاکباز. چاپ7. تهران: انتشارات طرح نو.
  16. کتابی، محمود. گنجی، محمد. احمدی، یعقوب. و رضا معصومی (1383). دین، سرمایه اجتماعی و توسعه‏ اجتماعی فرهنگی. مجله‏ پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان. دوره17. شماره2: 192-169.
  17. گیدنز، آنتونی ( 1378). تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
  18. منتظرقائم، مهدی (1379). رسانه ­های جمعی و هویت. مطالعات ملی. سال2. شماره4: 270-249.
  19. نورائی، مهرداد (1388). تغییر و تحول فرهنگی و هویت اجتماعی. نشر دانش. شماره117: 15-14.
  20. نورمحمدی، مرتضی (1388). تأثیر فضای مجازی بر عرصه هویت. مجلات عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی. شماره261.
  21. .Abelson, Hal. and Lawrence Lessig (1998). Digital Identity in Cyberspace. London: Routledge.
  22. .Bostrom, Nick and Anders Sandberg (2011). The Future Of Identity. Oxford University Press.
  23. Bolter, J (1996). Virtual Reality and the Redefinition of Self. In L. Strate, R. Jacobson, and S. Gibson (Eds.). Communication and Cyberspace: Social Interaction in an Electronic Environment. Crosskill. NJ: Hampton: 105-120.
  24. Cutler, R (1996). Technologies, Relations and Selves. In L. Strate, R. Jacobson and S. Gibson (Eds.). Communication and Cyberspace: Social Interaction in an Electronic Environment. Crosskill. NJ: Hampton: 317-333.
  25. Deborah, L. Wise (2008). Virtual Identity: How Virtual Worlds Affect Identity. University of Colorado at Denver and Health Sciences Center.
  26. Donath, Judith S (1998). Identity and Deception in the Virtual Community. London: Routledge.
  27. Stryker, S (2007). Identity Theory and Personality Theory: Mutual Relevance. Journal of Personality. Vol. 75 (6): 1083-1102.