Document Type : REVIEW PAPER
Author
MA of Educational Sciences Department, Shiraz University, Shiraz, Iran
Abstract
With the emergence and expansion of the communication industry and in line with it, the Internet as a global communication and information network, a new space in the field of life was created, which can be referred to by titles such as second space or cyberspace; A space whose use has positive and negative dimensions. The theoretical foundations of this study, which has been conducted with the aim of measuring the feasibility of cyberspace in creating and productivity of religious education, is to use the paradigm of dual space and conceptualize the difference between the characteristics of cyberspace and the components of religious education. The research method in the tradition of qualitative research is descriptive-analytical and with a critical perspective, which has been done in a library; Data collection tool is also taking notes from a collection of related works. Research findings show that the phrase "know yourself" is an example of the fact that in order to enter education - especially religious education - a person must first have a correct meaning of himself and then of others; Accordingly, space acceleration, pervasiveness, permanent accessibility, transcendence, transtemporality, universality, fluidity, augmentation of reality and multimedia are among the variables of this space that life in the second world, contemporary dual space life and also the sources of identity of individuals. Has affected. The result is that the problem of lack of authentic identity and factor with the influx of religious teachings in the virtual world has not been effective and has not resulted in anything other than achieving corticalism and formalism; Therefore, achieving the core of religious education is not very compatible with the components of the virtual world and companionship is eclectic.
Keywords
Main Subjects
- قرآن کریم.
- باقری، خسرو. سجادیه، نرگس و طبیبه توسلی (1389). رویکردها و روشهای پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- بوستانی، هانیه (1389). بررسی اثرات چت و پیام های کوتاه. راسخون. شماره28.
- جوادی، علی محمد (1383). بررسی میزان و نوع استفاده از اینترنت و تأثیر آن بر ارزش های خانواده در بین دانش آموزان دبیرستان های مدارس دولتی ناحیه 3 مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
- خانی جزنی، جمال (1388). هویت مجازی. تهران: انتشارات مهرتاب.
- رادفر، حمید رضا و سولماز نوری (1396). نقد کتاب «چالش های اخلاقی در عصر اطلاعات: جستارهایی در اخلاق اطلاعات». مجموعه مقالات اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی: 347-337.
- ربیعی، علی و احسان شاه قاسمی (1388). آسیب شناسی فردی و اجتماعی روابط مجازی در ایران: یک رویکرد کیفی. رفاه اجتماعی. سال نهم. شماره34: 31-11.
- رجایی، فرهنگ (1385). مشکله هویت ایرانیان امروز. تهران: نشر نی.
- ذکایی، محمدسعید و فاخره خطیبی (1385). بررسی رابطه حضور در فضای مجازی و هویت مدرن: پژوهشی در بین کاربران اینترنتی جوان ایرانی. علوم اجتماعی. دوره13. شماره33: 153-111.
- شاه قاسمی، احسان (1385). مروری بر زمینه های تأثیر فضای مجازی بر نظریه های ارتباطات. شماره2: 125-104.
- شــریفى نیا، محمد حســن (1383). ماجراى تجربه دینى. حوزه و دانشگاه. شماره38: 7-4.
- شمشیری بابک و مرضیه نوذری (1390). آسیب شناسی تربیت دینی کودکان مقطع پیش دبستانی از نظر متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، علوم دینی،ادبیات کودک و مربیان پیش دبستانی. تربیت اسلامی. شماره6 (2): 73-51.
- شیروانی، علی (1381). جستارهایی در کلام جدید. مقاله تجربه دینـی. تهـران: انتشارات سمت.
- عاملی، سید سعیدرضا (1385). ارزیابی فضای مجازی ایرانی. مجموعه مقالات دانشجویی. تهران: دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی.
- عاملی، سید سعیدرضا (1386). دین مجازی؛ دوفضایی شدن محیط دینی و ارتباطات درون دینی و بین دینی. دین و رسانه. تهران: طرح آینده.
- عاملی، سید سعیدرضا (1390). رویکرد دوفضایی به آسیب ها، جرایم، قوانین و سیاست های فضای مجازی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- عاملی، سید سعیدرضا (1388). شبکه های علمی مجازی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- عاملی، سید سعیدرضا و مجتبی حاجی جعفری (1391). رویکرد دوفضایی به آسیب های مجازی و دین: نگرش ها و تجربه ها. دین و ارتباطات. سال نوزدهم. شماره1 (پیاپی41): 127-95.
- عطاران، محمد (1366). آرای مربیان بزرگ مسلمان درباره تربیت کودک. تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- قاسمی، وحید و مهدی قادری (1388). تحلیلی بر وضعیت هویت اجتماعی جوانان در شهر کرمانشاه. نشریه دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز. سال دوازدهم. شماره24: 43-22.
- گلمحمدی، احمد (1381). نگاهی به مفهوم و نظریه های جهانی شدن. مطالعات ملی. سال سوم. شماره11 (1): 116-85.
- نصری، لادن و رضا اعظمی (1396). جرایم مرتبط با امنیت اخلاقی در فضای مجازی. رهیافت پیشگیری. پیش شماره2: 119-97.
- نورمحمدی، مرتضی (1388). تاثیر فضای مجازی بر عرصه هویت. مجلات عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی. شماره 261.
- Ameli, Sayed Saeid Reza (2009). Virtual Religion. Asian Journal of Social Science. Vol37 (2).
- Elull, Jacques (1990). The Technology Bluff, Trans. Geoffrey Bromiley .Grand Rapids. Michigan: Wm. Beerdmans Publishing Company.
- Stefanesco, C. Chirita, V. Chirita, R and G Chele (2007). Network Identity, The Intenet Addiction and Romanian Teenagers. Proceedings of the 4th WSEAS/IASME International Conference on Engineering Education. Agios Nikolaos. Greece: Crete Island.
- Yandell. K (1997). Religious Experience. In P. L. Quinn and C. Talliafero (Eds). Acompanion to Philosophy of Religion. DOI.10111./b.9780631213284.1999.00050.xblack well.
- Zizek, Slavoj (1996). The Indivisible Remainder: An Essay on Schelling and Related Matters. London.