Document Type : REVIEW PAPER

Authors

1 MA Student of Sociology Department, Islamic Azad University, Quchan, Iran

2 Assistant Professor in Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Mashhad, Iran

025/p-l.2019.2371

Abstract

The priority for young people is to use social networks in the field of recreation, entertainment and scientific education, respectively; In a way, men use filtering more than women. Testing the research hypotheses shows that there is an inverse and significant relationship between the duration of use with the Shari'a dimension of the religiosity index and also between the speed of communication with the dimensions of ethics and beliefs of the religiosity index; Also, there is an inverse and significant relationship between the speed of communication with the index of religiosity, while there is no relationship between the other two dimensions with the index of religiosity. In this study, the religiosity variable was measured using the divine worm model and with three dimensions of beliefs, ethics and sharia, the sample size using Cochran's formula was 220 people, which was done by random sampling method and using a standard questionnaire. Research materials have been collected. The results of regression analysis show that in the variable of communication speed on the Sharia index in the variable of religiosity, the duration of use has the most and the least effect on the ethics index of the variable of religiosity, to the extent that the variable of new communication media explains 27% of changes in the index of religiosity.

Keywords

Main Subjects

  1. امام جمعه ­زاده، سید جواد. ابراهیمی ­پور، حوا. ملکان، مجید. و رضا محمود اوغلی (1392). رابطه مصرف اینترنتی و سبک زندگی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. رفاه اجتماعی. سال14. شماره 55: 314-291.
  2. باهنر، ناصر. و طاهره جعفری (1391). تلویزیون و تأثیر آن بر هویت دینی، گروهی و جنسیتی ایرانیان. مطالعات فرهنگ و ارتباطات. سال13. شماره 49: 44-7.
  3. برگر، پیتر (1380). افول سکولاریسم. ترجمه امیر افشاری. تهران، نشر پنگان.
  4. بروگمان، یرون (1389). درآمدی بر شبکه ­هایاجتماعی. ترجمه خلیل میرزایی. تهران: انتشارات جامعه­ شناسان.
  5. ذکایی، محمد حسین (1386). جامعه ­شناسی جوانان ایران. تهران: انتشارات آگه.
  6. سراج ­زاده، حسن (1384). چالش ­های دین و مدرنیته. تهران، انتشارات طرح نو.
  7. سلطانی ­فر، محمد. بخشی، شیرزاد. و سعید فرامرزیانی (1392). بررسی تأثیرات شبکه ­های اجتماعی فیسبوک و توییتر بر گرایش اعضا به این شبکه­ ها. پژوهش ­های ارتباطی. سال20. شماره 4: 190-171.
  8. شجاعی زند، علیرضا (1384). مدلی برای سنجش دینداری در ایران. جامعه­ شناسی ایران. دوره6. شماره 1: 66-34.
  9. فخار نوغانی، وحیده (1393). تحلیل دیدگاه ملاصدرا در میزان تأثیر صدق باورهای دینی در نجات انسان­ها. حکمت صدرایی. سال2. شماره 2: 90-77.
  10. کرم الهی، نعمت الله. و علیرضا محسنی تبریزی (1388). بررسی وضعیت التزام دانشجویان به ابعاد و نشانه ­های دینداری. پژوهش­نامه علوم اجتماعی. دوره3. شماره 2: 33-7.
  11. گنجی، محمد (1383). تبیین وضعیت دینداری دانشجویان دانشگاه اصفهان. پایان­ نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
  12. واخ، یواخیم (1380). جامعه­ شناسی دین. ترجمه جمشید آزادگان. تهران: انتشارات سمت.
  13. همیلتون، ملکم (1381). جامعه ­شناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی. چاپ2. تهران: انتشارات تبیان.