Document Type : REVIEW PAPER

Author

MA in Department of Applied Ethics, Institute of Higher Education Ethics and Education, Qom, Iran

025/p-l.2019.2370

Abstract

Education is one of the human affairs that has been important because of its prominent role in all matters of human life; So that it has always been considered by experts and each of them has emphasized it with a statement. In general, dealing with education, both in terms of multidimensionality and special complexities at the theoretical and practical level, has made it an important and irreplaceable thing. Among these, one of the most influential and at the same time most difficult topics in the field of education is the moral education of adolescents and young people; Therefore, dealing with issues related to ethics and following it, moral education has a high status. Philosophers and scholars in this field have long considered the issue of ethics and even ethics from the perspective of education; If Aristotle considered the end of education as moral education and virtue and Khajeh Nasir considered will and thought as the origin of morality. In addition, the work of foster educators, like other areas of human life, is intertwined with ethical issues, and resolving ethical problems and conflicts in the field of work of these educators - especially in cyberspace - is one of the concerns of the scientific community. This research, which is written based on the methods and goals of applied ethics, is considered as a basis for setting up an ethical charter in cyberspace for educators. The most important discussion in this study is the ethical challenges of educators in cyberspace and exit strategies. This is the challenge.

Keywords

Main Subjects

  1. بیانات مقام معظم رهبری،  http://farsi.khamenei.ir/index.html
  2. اکبری، ابـوالقاسم. و مینا اکـبری. (١٣۹٠‌). آسیب‌­ شناسی اجتماعی. تهران: انـتشارات‌ رشد و توسعه‌ .
  3. عالم ­زاده نوری. بوسلیکی، حسن. و حسین مرادی (1393). نقش مربی در تربیت اخلاقی- معنوی. قم: انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  4. سلیمی، عظیمه. جوکار، بهرام. و روشنک نیک ­پور (1388). ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساس تنهایی در استفاده از اینترنت. مطالعات روان­شناختی. دوره5. شماره 3: 102-81.
  5. فیاض ­بخش، احمد. خواجه کاظمی، راضیه. سلیمانی ­نژاد، مرضیه. رحیمی، فاطمه. جهانگیری، لیلا. حیدری، سمانه. و محسن شمس (1390). استفاده از اینترنت و سلامت در دانشجویان بررسی آگاهی، نگرش و سبک زندگی مرتبط با اینترنت. حکیم. دوره14. شماره 2: 105-96.
  6. درگاهی، حسین. و سید منصور رضوی (1386). اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن در ساکنان منظقه 2 غرب تهران. پایش. دوره6. شماره 3: 272-265.
  7. مسعودنیا، ابراهیم (1390). رابطه استفاده آسیب ­شناختی/ جبری از اینترنت با بروز علائم اضطراب و بی­ خوابی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. شماره 16: 96-75.
  8. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  9. ناستی ­زایی، ناصر (1388). بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت. طبیب شرق. دوره11. شماره 1: 63-57.
  10. معمار، ثریا. (1391). شبکه‏­ های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. دوره1. شماره 4: 176-155.
  11. فرهمند، مریم (1387). دختران و کاربرد اینترنت. مطالعات راهبردی زنان. دوره11. شماره 41: 170-135.