Document Type : REVIEW PAPER
Author
MA in Department of Communication Sciences, Radio and Television University, Tehran, Iran
Abstract
With the advent of new media technologies in recent decades, the process of family mediaization is gradually observed. On the other hand, the change in the physical nature of the new mobile media from something belonging to the public space to the private space creates a new world of communication called home-to-shoulder communication, which contrasts with the generality of the realm of the home and the use of new media. Along with other factors and elements of the modern social world, it leads to a kind of individualistic character. Some theorists, meanwhile, argue that the media will not necessarily transform the communication traditions that govern traditional institutions such as religion and the family; Rather, it can transform them and give them new life. This means that new media technologies are not inherently and algebraically in conflict with the traditional communication structures and oral communication traditions that govern societies; Therefore, we can talk about the convergence of new communication technologies with traditional institutions and communications such as family and religion, but the realization of this institutional convergence between the family and new media - deeply - depends on the media participation of parents; Therefore, many researchers and policymakers with a background in media literacy have turned to convergent and institutionalized approaches that can organize children's media encounters and expenditures in the informal context of family and family relationships. To achieve this, a set of participatory support mechanisms and methods can be designed and implemented for parental involvement; Mechanisms, the major part of which is related to the environmental and contextual conditions of media reception and consumption, and the other part is focused on the content of new media. Based on this and in order of priority, two participatory supportive approaches will be applicable for parents; Textual and hypertextual mediation. Accordingly, the most important purpose of textual mediation is direct and text-oriented guidance of children to deal with inappropriate content available to them; The most important goal of hypertext mediation is to shift the individual scale of new personal media to a collective and family quality by relying on positive and indirect environmental factors. In this research, an attempt has been made to pursue the challenge of new media in contrast to family values on the path to a convergent and participatory approach.
Keywords
- Family Values
- Media Literacy
- New Media
- Convergent Approach
- Participatory Approach
- Textual Mediation
- Hypertext Mediation
Main Subjects
- اسکافیلد کلارک، لین. و دایان آلترز (1384). رسانه، خانه و خانواده. ترجمه علی اکبر محمودزاده. مشهد: انتشارات تابران.
- باکینگهام، دیوید (1389). آموزش رسانه ای: یادگیری، سواد رسانه ای و فرهنگ معاصر. ترجمه حسین سرفراز. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام).
- پاتر، جیمز (1391). نظریه سواد رسانه ای: رهیافتی شناختی. ترجمه ناصر اسدی، محمد سلطانی فر و شهناز هاشمی. تهران: انتشارات سیمای شرق.
- پستمن، نیل (1387). نقش رسانه های تصویری در زوال دوران کودکی. ترجمه صادق طباطبایی. تهران: انتشارات اطلاعات.
- تامپسون، جان (1391). رسانه ها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه ها. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: انتشارات سروش.
- عاملی، سید سعید رضا (1390).مطالعات جهانی شدن: دوفضایی شدن ها و دوجهانی شدن ها. تهران: انتشارات سمت.
- فاضلی، نعمت الله (1392). فرهنگ و شهر:چرخش فرهنگی در گفتمان های شهری. تهران: انتشارات تیسا.
- فاضلی، نعمت الله (1393). تاریخ فرهنگی ایران مدرن. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- کندانیز، رز. ام (1393). کودکان و نوجوانان نسل هزاره: خانواده و رسانه های جمعی. ترجمه فرزانه نزاکتی و فرج حسینیان. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- لبیبی، محمد مهدی. (1392). مروری بر یافته های نوین در حوزه مطالعات رسانه و خانواده. جامعه، فرهنگ و رسانه. شماره 6: 98-81.
- لیوینگستون، سونیا (1384). کودکان انگلیسی به اینترنت وصل می شوند. ترجمه داوود حیدری. رشد آموزش علوم اجتماعی. شماره 27: 63-54.
- لیوینگستون، سونیا. و رنجانا داس. (1391). گزارش تحقیق رسانه و خانواده. ترجمه وحیده پیشوایی، رسانه و خانواده. شماره 3 (پیاپی39): 116-101.
- مندوزا، کلی. (1391). بررسی وساطت والدین: روابط،چالش ها وپرسش هایی برای سواد رسانه ای. ترجمه امیر یزدیان. قم: رسانه و خانواده. شماره 5 (پیاپی41): 123-100.
- نادعلی، منا (1393). خانواده و فناوری های سیار، تعاملی و دیجیتال. رسانه و خانواده. شماره 11-10 (پیاپی45): 194-169. (ترجمه شده)
- هیلز، مت (1391). فرهنگ مشارکتی: جابجایی، تعامل و هویت در «فرهنگ های دیجیتال: در درک رسانه های جدید»، ترجمه وازگن سرکیسیان. تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
- یاردی، ساریتا. و امی بروکمن (1392). چالش های اجتماعی و فنی والدین در رویارویی با نحوه استفاده نوجوانان از رسانه ها و شبکه های اجتماعی. ترجمه منا نادعلی. رسانه و خانواده. شماره 9-8 (پیاپی44): 146-120.
- Hasebrink, U. Livingstone, S. Haddon, L. and K Ólafsson (2009). Comparing Children’s Online Opportunities and Risks Across Europe: Cross-National Comparisons for EU Kids Online (2nd edn). London: London School of 12 Economics and Political Science. EU Kids Online (Deliverable D3.2 for the EC Safer Internet Plus Programme).
- Kiesler, S. Kimmerly, Zdaniuk, B. Lundmark, V. and R Craut (2000). Troubles with the Internet: The Dynamics of Help at Home. Human-Computer Interaction. 15 (4): 323-351.
- Livingstone, S (2002). Young People and New Media. London: Sage Publications.
- Livingstone, S. and E Helsper (2007). Gradations in Digital Inclusion: Children, Young People and the Digital Divide. New Media and Society. 9 (4): 671-696.
- Nathanson, A. I (1999). Identifying and Explaining the Relationship between Parental Mediation and Children’s Aggression. Communication Research. 26: 124-164.
- Nathanson, A. I. and J Cantor (2000). Reducing the Aggression-Promoting Effect of Violent Cartoons by Increasing Children’s Fictional Involvement with the Victim: A Study of Active Mediation. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 44 (1): 125-142.
- Nathanson, A.I (2001). Parent and Child Perspectives on the Presence and Meaning of Parental Television Mediation. Journal of Broadcasting and Electronic Media. 45 (2): 201-220.
- Pasquier, D (2001). Media at Home: Domestic Interactions and Regulation. In Children and their Changing Media Environment: A European Comparative Study. ed., S. Livingstone and M. Bovill: 161-177. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Schofield Clark, L (2013). The Parent App: Understanding Families in the Digital Age. London: Oxford university press.