Document Type : REVIEW PAPER
Authors
1 PhD Student in Department of Islamic Jurisprudence and Fundamentals, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Student Level 3, Qom Seminary, Qom, Iran
Abstract
The entry of technology into the field of information and communication has transformed all aspects of human life to the extent that the transfer of educational data is accepted electronically and through a virtual environment by adopting a modern approach and removing many common limitations in physical education. Thus, the present study analyzed the effect of virtual education on the expression of religious concepts for children and evaluated its effect on the religious beliefs of the aforementioned group. Data collection tool was a four-level questionnaire taken from the Glock and Stark questionnaire of religious beliefs, which was distributed among 82 parents of children aged 7-12 years working in the police force of Chaharmahal and Bakhtiari province. The implementation of this research was by adopting a descriptive-evaluation method, semi-experimental and pre-test-post-test, and inferential statistics including correlated t-test were used to analyze the data. The results show that the components of religious attitudes and beliefs, religious information, religious practices and experiences by children have improved significantly compared to before the virtual education; But this educational method has not had any effect on performing duties and abandoning religious taboos.
Keywords
Main Subjects
- قرآن کریم.
- نهج البلاغه.
- ابوعلی سینا، حسین بن عبدالله (1350). رساله اضحویه. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
- ایکاف، راسل (1382). بازآفرینی سازمان. ترجمه تقی ناصر شریعتی، اسماعیل مردانی گیوی و سیاوش مریدی. چاپ2. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
- بنی سی، ریناز. ملائیان، صدیقه. و فاطمه پیکری فر (1388). سازمان و مدیریت آموزش مجازی. تهران: اولین کنفرانس دانشجویی آموزش الکترونیکی.
- بیات، یحیی. و محمود تلخابی (۱۳۸۱). بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان زنجان از احکام دینی. طرح پژوهشی سازمان آموزش و پرورش استان زنجان.
- ابن شعبه حرانی، حسن (1367). تحف العقول. ترجمه احمد جنتی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
- حسن زاده، مریم (1381). یادگیری الکترونیکی. تدبیر، 13 (122): 113-112.
- خادمی، عین الله (۱۳۷۹). بررسی عوامل مؤثر در درونی کردن ارزش های اسلامی در دانش آموزان. تهران: انتشارات اداره کل آموزش و پرورش.
- داودی، محمد (1384). نقش معلم در تربیت دینی، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- دشتی، محمد (1377). فرهنگ سخنان امام حسین. قم: انتشارات مؤسسه تحقیقات امیرالمومنین.
- ذوالفقاری، میترا. سرمدی، محمد رضا. نگارنده، رضا. زندی، بهمن. و فضل الله احمدی (1388). نگرش اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تدریس از نظام یادگیری الکترونیکی ترکیبی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات). 15 (40): 39-31.
- ذوفن، شهناز (1384). کاربرد فناوری های جدید در آموزش. تهران: انتشارات سمت.
- شکوهی، غلامحسین (1381). تعلیم و تربیت و مراحل آن. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
- غزالی، امام محمد (1360). کیمیای سعادت. تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
- کریمخان لویی، گیتی. موسوی نسب، نورالدین. و عارفه فیاضی (1388). مقایسه میزان موفقیت دانشجویان رشته های پزشکی و داروسازی در درس زبان انگلیسی با آموزش مجازی و سنتی. توسعه آموزش در علوم پزشکی. شماره 2: 16-13.
- مجلسی، محمد تقی (1403). بحار الأنوار، علامه مجلسی. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
- مؤمنی راد، مرتضی (1388). بررسی کیفیت رشته فناوری اطلاعات دوره آموزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بر اساس استانداردهای آموزش الکترونیکی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی
- Akaslan, D. Chong, L. and L Effie (2010). E-Learning in the Science of Electricity in Higher Education in Turkey in Terms of Environment Andenergy. Society: Heath, Culture and the Environment Conference. 1(1): 1-10.
- Clark, R. E (1994). Media will never Influence Learning, Educational Technology. Research and Development. Vol 42. Issue 2: 21-29.
- Nichols, M (2003). A Theory for E-Learning. Educational Technology and Society. 6(2): 1-10.
- Pandya, K. and K Gor (2011). Knowledge Management: A Success Key for Higher Education. Fed Uni Journal of Higher Education. 5 (1): 16- 23.