Document Type : REVIEW PAPER
Author
Lecturer in Department of Persian Language and Literature, Al-Mustafa Open University, Qom, Iran
Abstract
In today's world where the mass media surrounds human life in various ways and directs his thoughts, a new space has emerged in the discussion of religion and its relationship with the media, which on the one hand paves the way for propaganda. Religious education and raising the level of religious education will make it smoother and promise to move towards new propaganda programs; But on the other hand, it provides a pervasive platform for the enemies of religion and skeptics. In the meantime, and so that various media - especially the Internet - can have high power in this area; The need for efficient management in this area is evident. Media management is based on two basic foundations: optimal management of the media organization and media content management; Cyberspace, as a very wide and accessible medium, has a high capacity in propagating and teaching religious teachings, which requires practical solutions in the field of media management to realize such a capacity as much as possible. There are several factors involved in producing a promotional or educational package and presenting and succeeding in presenting it, which is to gain the audience's trust and influence in his thoughts; Including people, tools and methods that with more coordination and dynamism of each of these sections can be achieved an attractive, popular and effective medium. Therefore, the package prepared for advertising or training in cyberspace should be attractive; To make it attractive, it is necessary to pay attention to components such as the needs of the audience and entertainment and how to design; This package should also be available on all common Internet receiving devices. In this research, using the principles of media management and ignoring some theoretical issues, practical solutions to achieve an attractive, popular and effective media are presented.
Keywords
Main Subjects
- امام خمینی، سید روح الله؛ (بیتا)، صحیفه امام، تهران: انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
- آزادگان، مریم؛ (1396)، مدیریت رسانه ای و عفاف و اعتماد، پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 22: 220-211.
- استون، دانیل؛ (1388)، برگزیده دانشنامه دین، ارتباطات و رسانه، ترجمه سید محمدرضا قادری، قم: انتشارات دفتر عقل.
- باصری، احمد؛ حاجیانی، ابراهیم؛ (1389)، کارکرد رسانه های ماهواره ای در تصویرسازی ذهنی مردم، روانشناسی نظامی، شماره 4: 89-79.
- بهار، مهری؛ (1393)، دین و رسانه، تهران: نشر علم.
- توکلی، عبدالله؛ (1383)، اصول و مبانی مدیریت، قم: انتشارات پژوهشکده تحقیقات اسلامی.
- فتحالهی بیات، محمد رضا؛ (1394)، در آمدی بر جذابیت در رسانه دینی، تهران: انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق.
- فخار طوس، جواد؛ (1385)، امام خمینی و رسانه های گروهی، چاپ2، تهران: نشر عروج.
- فیرحی، داود؛ (1390)، دین، رسانه و فرهنگ، دین و رسانه، شماره 2: 87-66.
- کرباسیان، قاسم؛ (1393)، مخاطب منفعل، بانک مقالات پژوهشکده باقرالعلوم، www.pajoohe.ir/Default.aspx
- کربلایی، حسن؛ (1395)، بررسی و مطالعه نظری اقناع و سواد رسانه، مدیریت رسانه، شماره 23: 62-49.
- لیسی، استفان؛ بیشون، آردیس؛ ویکس، جان لبلانس؛ (1386)، ساختار سازمان های رسانه ای، ترجمه پیروز ایزدی، رسانه، شماره 71: 82-55.
- محسنیان راد، مهدی؛ سپنچی، امیر عبدالرضا؛ (1390)، مخاطبان منفعل یا افرادگزینشگر آنسوی رسانه ها؟ کنکاشی تطبیقی در متون و نظریه های ارتباطی، تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 13: 48-27.
- محمودی، مرضیه؛ (1391)، مخاطبان رسانه های کلاسیک و کاربران رسانه های نوین، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 60: 85-82.
- موسوی، سید رضی؛ (1393)، جایگاه رسانه در انتقال مفاهیم اسلامی با تکیه بر عناصر بصری، دین و رسانه، شماره 6: 29-9.
- نعمتی، حسنعلی؛ (1392)، نقد کتاب «مدیریت رسانه» علی خاشعی، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 65: 56-53.