Document Type : REVIEW PAPER
Authors
1 MA in Department of Islamic Education and Culture and Communication, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor in Faculty of Islamic Education and Culture and Communication, Imam Sadegh University, Tehran, Iran
Abstract
Due to the great importance of the media in everyday life, a macro-theoretical understanding of the media is important, in which new media in the context of cyberspace - such as the Internet - can be studied and explored from different theoretical and practical perspectives. This descriptive-analytical study seeks to answer the question of what is the identity of new media and based on McLuhan's idea of hot and cold media, new communication media are considered hot or cold media and the effect of such an identity. What about teaching religious knowledge? For this reason, the present study first defines cyberspace and separates its important features; Then, according to McLuhan's idea of hot and cold media, which is a practical topic in the field of communication theories and also has a cultural and philosophical approach, he used it to analyze cyberspace that did not exist in McLuhan's era. In the first stage, the article develops new terms from hot and cold, which it names as clear and obscure media; In the second stage, it analyzes cyberspace in a spectral way and in the spectrum, it achieves five stages of cold and clear, low-key, moderate, rich, hot and obscure media. This research - the mixed identity of cyberspace - deals with and explains it; At the end of the research, the position of new media based on the expressed spectrum, close to cold and clear media is introduced. According to this classification, researchers believe that religious concepts have a limited capacity to be presented in cyberspace due to their proximity to the epistemological and learning dimensions.
Keywords
Main Subjects
- باهنر، ناصر؛ (1390)، رسانه و دین: از رسانههای سنتی اسلامی تا تلویزیون، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما.
- البرزی دعوتی، هادی؛ کوهی اصفهانی، احمد؛ (1395)، آینده پژوهی رسانه ها، تهران: انتشارات آثار فکر.
- خانی جزنی، جمال؛ (1388)، هویت مجازی، تهران: انتشارات مهرتاب.
- رشیدپور، ابراهیم؛ (1354)، آینههای جیبی مک لوهان، تهران: انتشارات سروش.
- ساروخانی، باقر؛ (۱۳۷۷)، جامعه شناسی ارتباطات، تهران: انتشارات اطلاعات.
- عاملی، سید سعید رضا؛ (1383)، جهانیشدن ها: مفاهیم و نظریه ها، ارغنون، شماره 24: 58-12.
- کازنو، ژان؛ (1364)، قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، تهران، انتشارات امیرکبیر.
- کاستلز، مانوئل؛ اینس، مارتین؛ (1384)، گفتگوهایی با مانوئل کاستلز، ترجمه حسن چاووشیان و لیلا جدافشانی، تهران: نشر نی.
- گیل، دیوید؛ آدامز، بریجت؛ (1384)، الفبای ارتباطات، ترجمه رامین کریمیان و دیگران، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- مهدیزاد، سید مهدی؛ (1391)، نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران: انتشارات همشهری.
- میردامادی، مهرداد؛ (1380)، فضای سایبرنتیک به مثابه فضای شهری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
- ونلون، یوست؛ (1391)، تکنولوژی رسانه ای از منظری انتقادی، ترجمه احد علیقلیان، چاپ3، تهران: انتشارات همشهری.
- نواختی مقدم، امین؛ میرزانژاد، مرتضی؛ (1392)،بررسی نقش رسانه های سرد و گرم بر پایه نظریه مک لوهان در تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 32: 214-187.
- تهرانچیان، تیراژه؛ (1367)،وسائل ارتباط جمعی از نظر مارشال مک لوهان، مجله فارابی، شماره 1: 38-24.
- Baran, Stanley; Davis, Dennis; (2011), Mass Communication Theory: Foundations, Ferment and Future, Boston: MA: Wadsworth Cengage Learning.
- Loon, Joost; (2008), Media Technology: Critical Perspectives, Maidenhead: McGraw-Hill/ Open University Press.
- Malmir, Mahmoud; Khaghani, Mehdi; Esfahani; Zarei, Reza; Kaviar, Hossein; (2013), Victimized Children in Cyberspace Through Pornography, Masaryk University Journal of Law and Technology, Vol. 7, No. 2: 241-266.
- Mcfarlane, Mary; Kachur, Rachel; Klausner, Jeffrey; Roland, Eric; Cohen, Marc; (2005), Internet-based Health Promotion and Disease Control in the 8 Cities: Successes, Barriers and Future Plans, Sexually Transmitted Diseases, Sexually Transmitted Diseases, Vol. 32, No. 10: S60-S64.